Piața importului de motorină în Republica Moldova este dominată de două companii cu capital străin – Lukoil Moldova și Rompetrol-Moldova – arată o analiză efectuată de Iurie Rija, directorul executiv al Asociației „Agrocereale”.
Potrivit analizei, în perioada 2020 – primele 10 luni ale 2024, Republica Moldova a importat peste 2,3 milioane de tone de motorină.
Lukoil și Rompetrol controlează peste 90% din piața motorinei
Aproape 45,6% din tot importul de motorină a fost efectuat de Lukoil-Moldova, parte a gigantului petrolier rusesc Lukoil, iar altele 37,1% au fost efectuate de Rompetrol-Moldova, parte a grupului KMG/Rompetrol, controlat de statul kazah.
Astfel, pe seama celor două companii revine aproape 83% din tot volumul de combustibil diesel importat în Republica Moldova.
Ținând cont că în analiza efectuată de Iurie Rija sunt incluse și companiile Sheriff și Tirol Trade (controlate de oligarhul transnistrean Victor Gușan) de la Tiraspol, ce au cote de 5,1% și 4,7% din importul de motorină, care este destinată pentru regiunea transnistreană, apoi dominația Lukoil și Rompetrol este și mai semnificativă.
În consecință, cota reală a Lukoil-Moldova pe piața importului de motorină depășește 50%, potrivit estimărilor făcute de Iurie Rija, iar cota Rompetrol-Moldova este de peste 41%. Împreună au peste 90% din piață.
De notat că anterior o investigație a Consiliului Concurenței a scos la iveală că aceste companii și-ar fi coordonat politica de prețuri, ele fiind sancționate cu amenzi de sute de milioane de lei.
Al treilea jucător de pe piața produselor petroliere – Petrom Moldova – are o cotă de doar 2,5% la importul de motorină.
Dependența de cei doi furnizori, care au rafinării în România, este destul de riscantă. Or, în vara anului 2021, când din cauza unui incident s-a oprit pentru câteva luni rafinăria Petromidia din România deținută de Rompetrol, pe piața Republicii Moldova a apărut un deficit major de motorină.
O treime din motorină este importată din Elveția?
Un aspect important scos în evidență de Iurie Rija, directorul executiv al Asociației Agrocereale, este cotă mare a paradisului fiscal Elveția în importul de motorină – de circa 33,5%, în timp ce în rapoartele anuale ale ANRE această țară nu apare ca furnizor major de acest combustibil.
Potrivit analizei, în perioada 2020 – primele 10 luni ale 2024, circa 58,4% din motorină a fost importată din România, în timp ce datele ANRE indică cote de 70% în 2023 și de peste 80% în 2022.
Totodată, datele din analiza lui Iurie Rija nu menționează deloc Rusia ca furnizor de motorină, ceea ce generează semne de întrebare.
Or, rapoartele ANRE, care au la bază datele vamale și cele prezentate de companii, arată că în 2022 Rusia a avut o cotă de circa 8%, iar anul trecut – de aproape 2% din importul de motorină.