În Republica Moldova activează 93 de cantine de ajutor social care prestează anual servicii de alimentare pentru circa 16 mii de persoane. O cartografiere realizată de Keystone Moldova relevă o acoperire teritorială limitată la nivel național cu acest tip de servicii. Autorii studiului menționează că distribuția acestora este neuniformă la nivel de raioane, iar în trei raioane nici nu există cantine sociale. Cele mai multe – zece la număr – sunt în municipiul Chișinău.

„În cadrul acestui studiu, în primul rând, ne-am dorit să evaluăm gradul de acoperire cu servicii de cantină de ajutor social la nivel național. Ne-am dorit să analizăm cadrul normativ de reglementare a funcționării serviciilor de cantină socială pentru a identifica momentele care trebuie îmbunătățite. Un alt obiectiv a ținut de evaluarea nivelului de satisfacție a beneficiarilor de servicii și elaborarea unui mecanism de feed-back din partea beneficiarilor. Încă un obiectiv a ținut de evaluarea gradului de accesibilitate a persoanelor din grupurile vulnerabile pentru a elabora recomandări pentru a spori accesibilitatea”, a declarat într-o conferință de presă la IPN, Ludmila Malcoci, director executiv Keystone Moldova.

Potrivit ei, metodologia aplicată a fost una complexă. A fost aplicată analiza de birou a cadrului normativ. S-a efectuat un interviu standardizat pentru cartografierea serviciilor, dar și discuții tip focus grup cu reprezentanți ai administrației publice locale, cu prestatori de servicii CAS publici și privați. Au fost desfășurate interviuri în profunzime cu reprezentanți autorităților publice locale și centrale, dar și un sondaj de opinie cu privire la nivelul de satisfacție al beneficiarilor.

Ana Prasolov, directorul proiectului „Parteneriate pentru servicii de cantină socială inclusive și durabile”, a menționat că se constată o acoperire semnificativ disproporțională cu servicii de cantină de ajutor social la nivel național în raport cu mediul de reședință, 2/3 din cantine sociale activând în mediu rural și 1/3 în mediu urban. Aceasta în condițiile în care mai mult de jumătate din populația țării locuiește la sate.

În ansamblu, s-a constatat un nivel ridicat de satisfacție a beneficiarilor de servicii CAS. Cu toate acestea, ei au menționat că perioada de acces la servicii (30 de zile o dată în trimestru – în total 120 de zile pe an) este limitată, fapt ce nu le asigură securitatea alimentară. 83% dintre beneficiari consideră că au nevoie de serviciul CAS mai mult de un an sau permanent. După categorii de vârstă, 58% dintre beneficiarii CAS sunt persoane în etate, fapt ce denotă un nivel sporit de vulnerabilitate în rândul acestei categorii.

sursa