Profesorul Adrian Papahagi, unul dintre intelectualii publici conservatori din România, anunță că va solicita Bisericii Ortodoxe Române să calculeze Paștele după calendarul gregorian, pentru a ca Învierea Domnului să fie sărbătorită în același timp cu țările occidentale. Calendarul gregorian este deja luat în calcul la stabilirea datei Crăciunului.
După reacții virulente ale unor necunoscători sau chiar paraleli în ale teologiei Adrian Papahagi revine cu explicații lămuritoare cu privire la discuția pe care a deschis-o. El arată că Biserica Ortodoxă Română din 1923 trecuse la sărbătorirea Paștelui odată cu frații catolici, dar s-a reîntorc pe stil vechi după ce a căzut Cortina de Fier în 1948 din voința lui Stalin:
”Văd că unii au sărit în aer pentru că am repus pe agendă ceva ce se discută de mult, și față de care Biserica Ortodoxă Română este tradițional deschisă: o singură dată a Paștilor pentru întreaga Creștinătate.
Trebuie știut că:
– aceasta este rezoluția Sinodului de la Niceea din 325, principalmente pe baza computului alexandrin;
– Dionysius Exiguus, de loc din Dobrogea, ajunge la o formulă de calcul prin 525, care, de la Carol cel Mare până la Conciliul din Trento, încheiat în 1563, a permis întregii creștinătăți să sărbătorească Învierea în aceeași duminică;
– după adoptarea calendarului gregorian (amendare necesară a greșelilor celui iulian) în urma Conciliului din Trento, în Occidentul catolic și apoi cel protestant, cei care au continuat să urmeze calendarul iulian (greșit) au avut un decalaj;
– în urma adoptării unanime a reformei calendaristice gregoriene de către statele moderne (după el funcționează azi și România), s-a ajuns la o nouă nesincronizare chiar între ortodocși. Pe scurt: rușii, sârbii și Ierusalimul urmează integral calendarul iulian (neîndreptat, și pe care nici statul rus nu-l urmează), drept pentru care și Crăciunul este decalat față de noi; noi, Constantinopolul, grecii, bulgarii etc. urmăm calendarul gregorian pentru Crăciun (deci ca occidentalii) și cel iulian pentru Paști, profund incoerent; ortodocșii finlandezi urmează calendarul gregorian (aliniat deci celui civil și catolic) pe toată linia;
– au existat încercări de unificare a calendarelor în sec. XX, în special o conferință la Constantinopol în 1923, care a recomandat coerență și urmarea calendarului îndreptat (gregorian), iar BOR a și urmat pentru o scurtă vreme recomandarea, iar Paștele a fost sărbătorit la aceeși dată ca în Apus; o nouă conferință, ținută la Moscova pe vremea lui Stalin, în 1948, a realiniat toată ortodoxia pe calendarul iulian pentru data Paștilor, dar unii am păstrat (ca norocul, măcar) Crăciunul pe 25 decembrie, nu în ianuarie, ca rușii;
– sentimentul general în lumea ortodoxă mai aerisită la minte e că struțocămila iuliano-gregoriană trebuie abandonată, și urmată recomandarea de la Constantinopol, 1923; aceasta ar respecta și dezideratul Conciliului de la Niceea din 325, permițând, cum e și firesc, întregii creștinătăți, să sărbătorească în aceeași duminică Învierea.”, scrie Adrian Papahagi pe pagina sa de facebook.