Fiecare al doilea adolescent din Republica Moldova este analfabet funcțional, or asta înseamnă că nu înțelege ce citește și nu poate rezolva probleme complicate la matematică. Sunt rezultatele evalurării internaționale PISA în ceea ce privește competențele elevilor, care plasează țara noastră sub media țărilor dezvoltate.

În același timp, potrivit Ministerului Educației, se atestă un decalaj semnificativ între calitatea studiilor din școlile mari și cele cu capacități reduse.

Dacă la testarea PISA din 2009 elevii din Republica Moldova erau cu aproximativ doi ani și jumătate în urmă la matematică, față de cei din țările dezvoltate, anul trecut, atunci când a fost realizată evaluarea, acest decalaj era de puțin peste un an.

„De la prima participare care a fost în 2009, diferențele dintre media OECD și punctajul obținut de Republica Moldova a fost de 99 de puncte la domeniul matematică, 105 puncte la domeniul citire lectură și 88 de puncte la domeniul științe. Aceste diferențe s-au micșorat semnificativ – la matematică s-au diminuat cu 41 de puncte, la domeniul citirii – cu 40 și la domeniul științe această diferență s-a diminuat cu 20 de puncte”, a menționat Lilia Ivanov, directoare a Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare.

În același timp, adolescenții care învață în școli cu peste 900 de elevi au o reușită mult mai bună față de cei din instituțiile mici.

„Considerăm că rețelele supradimensionate și lipsa de acces a copiilor din mediul rural, în mod special din școli foarte mici, la educație de calitate este ceea ce afectează cel mai mult rezultatele noastre școlare. Iar o soluție este ca acești copii să aibă acces la instituțiile mai mari din apropiere, iar în acest sens proiectul școala-model, un proiect să creeze o rețea de 35 de instituții raionale, mari, puternice, bine dotate, în care urmează să se investească până la 2 milioane de euro”, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.

Testarea internațională PISA 2022 s-a desfășurat în 81 de țări. Testele au fost elaborate de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pentru a evalua în ce măsură elevii care absolvă învățământul obligatoriu, pot pune în aplicare cunoștințele obținute în anii de școală și sunt pregătiți să participe pe deplin la viața comunității.

La testare au participat 6820 de elevi cu vârsta de 15 ani din circa 290 de instituții de învățământ din țara noastră.

sursa