Două femei de afaceri care aduc marfă din China au semnalat vineri, pe Harta Corupției de pe portalul Centrului de Investigații Jurnalistice, o situație abuzivă la Vama Industrială Chișinău, unde marfa lor a fost reținută timp de patru zile.

Abonează-te la canalul nostru de Telegram Subiectul Zilei!

Acestea susțin că vameșii le-ar fi impus să plătească mită pentru a putea trece marfa de la vamă, deși aveau toate documentele în regulă și au plătit deja TVA-ul de 80.000 de lei.

Femeile de afaceri, care aduc jucării din China pentru a le vinde pe piață, acuză vameșii de atitudine disprețuitoare și de cerințe nemotivate de a ridica valoarea lotului, cerându-le suplimentar circa 6.000 de lei. În plus, acestea susțin că li s-ar fi creat o situație intenționată pentru a le determina să plătească mită mai mare, de până la 1.000 de euro, în loc de sume mici, așa cum se întâmplă în mod uzual.

Una dintre femei a reușit să treacă marfa de la vamă, dar cealaltă a rămas blocată acolo. Cele două femei au contactat linia verde a Serviciului Vamal și au declarat situația de la vamă.

În urma semnalării, atât șeful Serviciului Vamal, Alexandru Iacub, cât și șeful Vamei Chișinău, Iurie Gorea, au reacționat. Gorea a explicat că situația a fost investigată și că marfa a fost reținută din cauza unor neconcordanțe în documentele prezentate. De asemenea, el a asigurat că nu a fost creată nicio situație pentru a solicita mită și a îndemnat cetățenii să raporteze astfel de cazuri prin liniile dedicate de telefon anticorupție.

În acelaș timp, Iurie Gorea a îndemnat cetățenii care ajung în vamă și se confruntă cu anumite probleme să le semnale la liniile telefonice dedicate în sistemul vamal.  

La începutul lunii decembrie, Serviciul Vamal a lansat o campanie anticorupție, declarând toleranță zero actelor de corupție în toate structurile vamale. Campania are genericul „Integritatea are prioritate în vamă”. Directorul Serviciului Vamal, Alexandru Iacub, a declarat că această inițiativă își propune să responsabilizeze atât vameșii, cât și cetățenii, astfel încât nici o acțiune de corupție să fie tolerată. 

Cetățenii pot comunica cazurile de corupție la în orice oră, de oriunde. Cel puțin așa se anunță pe pagina web a instituției. Apelurie se fac la Centrul Unic de Apel al Serviciului Vamal, care are o linie telefonică anticorupție. După formarea numărului +373 22 78-88-88, persoanele interesate pot selecta una dintre cele două linii specializate:

  • Tasta 1 –  Linia anticorupție (linia telefonică la care sunt recepționate informații referitoare la faptele de comportament corupţional şi alte abuzuri de serviciu comise de către funcționarii vamali);
  • Tasta 2 – Linia de informare (linia telefonică la care sunt recepționate și soluționate solicitările de informare privind activitatea vamală).

sursa