Veronica Dragalin, șefa Procuraturii Anticorupție, a explicat în emisiunea „Cutia Neagră” de la TV8 circumstanțele care au dus la deschiderea unui dosar penal privind construcția drumului Leova-Bumbăta, un proiect ce viza realizarea a aproximativ 4 kilometri de drum.

Potrivit declarațiilor Veronicăi Dragalin, șefa Procuraturii Anticorupție, dosarul a fost deschis pe baza unor suspiciuni de abuz de putere, în urma unor posibile încălcări ale legii de către funcționari publici, care ar fi cauzat prejudicii bugetului de stat, conform bani.md.

Proiectul a avut două etape majore: prima, de proiectare, în care s-a desemnat o companie pentru estimarea costurilor și realizarea unui plan tehnic, și a doua, de execuție, în care s-a selectat firma care urma să construiască efectiv drumul. În ambele etape, procedurile de achiziții publice au ridicat suficiente suspiciuni pentru a justifica declanșarea unei investigații”, a explicat Dragalin.

Potrivit acesteia, compania de construcție a început lucrările în iunie 2022, dar contractul oficial a fost semnat abia în septembrie 2022, ceea ce ar putea sugera o neregularitate în procesul de atribuire a licitației.

În cazul companiei de proiectare, oferte au fost trimise către patru firme, însă invitația pentru una dintre ele a fost transmisă înaintea celorlalte, iar răspunsul a venit rapid, contractul fiind semnat înainte ca celelalte companii să aibă posibilitatea de a depune oferte. Această firmă a încasat aproximativ 2 milioane de lei, transferând ulterior o sumă de bani unei companii legate de soția actualului șef al Agenției de Stat a Drumurilor (ASD)”, a punctat Dragalin.

Șefa Procuraturii Anticorupție a subliniat că deschiderea dosarului penal nu înseamnă concluzia unor ilegalități, ci doar un prim pas pentru a investiga suspiciunile apărute: „Atunci când sunt atât de multe circumstanțe care ridică întrebări, avem suspiciuni. Asta nu înseamnă că știm deja că s-au comis ilegalități”, a afirmat Dragalin.

În prezent, în dosar există două persoane cu statut de bănuit: șeful Administrației de Stat a Drumurilor, Sergiu Behjan, și un administrator al unei companii private. Prejudiciul estimat urmează să fie determinat cu exactitate după finalizarea expertizei.

Proiectul drumului Leova-Bumbăta a stârnit controverse din cauza costurilor ridicate, de aproximativ 3,5 milioane de euro pe kilometru, făcându-l astfel cel mai scump drum construit vreodată în Republica Moldova, cu un cost total de 260 milioane de lei.

ABONEAZĂ-TE LA CANALUL NOSTRU DE TELEGRAM SUBIECTUL ZILEI!