În Republica Moldova există, de fapt, foarte mulți dintre cei care comandă sondaje de opinie, în afară de politicieni. Există companii care comandă sondaje de opinie în domeniul economiei, sfera socială și în alte domenii. Această opinie a fost exprimată de sociologul Ian Lisnevschi, vorbind în cadrul emisiunii „Mecanismul de acțiune cu Elena Levițkaia-Pahomova” de la postul de televiziune NTV-Moldova, relatează Noi.md. În același timp, el și-a exprimat regretul că există foarte puține sondaje de opinie în țara noastră cu privire la relațiile internaționale care să arate o situație sau alta în interiorul țării, opinii despre ceea ce se întîmplă în lume.

„Pot fi partide, pot fi politicieni, pot fi chiar anumite ministere sau instituții, pentru că fără o anumită analiză este foarte greu să faci o strategie sau un plan de acțiune pe termen scurt pentru un an sau pentru patru ani. Fără sociologie sau fără sondaje, focus grupuri sau alte mecanisme este practic imposibil”, a spus Ian Lisnevschi.

Potrivit lui, în practică, după sondaje sociale în Moldova se adresează mult companiile economice, televiziunile și organizațiile internaționale.

„Există de fapt o mulțime de clienți. În plus, de ce am început să facem sociologie, pentru că lucrăm mai mult în domeniul consultărilor și avem nevoie de sociologie. Inițial, din 2013 pînă în 2015 am comandat noi la alții, dar apoi am decis să ne creăm propriul mecanism, care ar fi mai ieftin pentru companie. Și acest lucru ne dă posibilitatea să oferim sfaturi bune și să vedem imaginea în general sau să știm încotro să mergem”, a spus Ian Lisnevschi.

Potrivit lui, autoritățile și instituțiile statului comandă foarte rar sondaje de opinie, dar este greu de realizat reforme fără ele.

„Toate reformele trebuie adaptate ținîndu-se cont de dorințele cetățenilor, de oportunități și așa mai departe, iar aceasta este o muncă uriașă. Reformele trebuie pregătite și nu poți aduce ceva nou fără să știi cum funcționează vechiul mecanism”, a spus sociologul.