Membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au aprobat ieri, 11 octombrie, rezultatele controlului privind modul de reflectare a alegerilor prezidențiale și a referendumului republican constituțional din 20 octombrie 2024 de către serviciile media audiovizuale de televiziune ale căror declarații au fost aprobate de instituție.

Monitorizarea a cuprins perioada 30 septembrie – 6 octombrie și a vizat programele de știri și actualități, precum și emisiunile de promovare electorală.

Astfel, șase posturi de televiziune – ”TVC 21”, ”TVR Moldova”, ”SOR-TV”, ”MEDIA TV”, ”TV Elita” și ”Studio-L” – au primit amenzi a câte 5.000 lei fiecare, pentru nerespectarea Regulamentului privind reflectarea alegerilor de către instituțiile mass-media, aprobat de Comisia Electorală Centrală, în partea ce ține de respectarea propriei Declarații privind politica editorială și încadrarea subiectelor electorale în cadrul rubricii dedicate în acest sens. 

Totodată, ”N4” a fost sancționat cu amendă de 10.000 lei, deoarece a difuzat emisiuni de promovare electorală, după expirarea termenului de 15 zile de la începerea campaniei, prevăzut de Codul Electoral.

Potrivit unui comunicat al Consiliului Audiovizualului, vicepreședinta Consiliului Audiovizualului, Aneta Gonța, este îngrijoră de constatarea faptului că, timp de o săptămână, postul public de televiziune ”Moldova 1” nu a reflectat niciun concurent electoral și niciun participant la referendum. 

Aneta Gonța a mai adăugat că o situație regretabilă s-a atestat și în cazul furnizorului public regional ”GRT”, care a omis să mediatizeze un subiect pe larg reflectat în spațiul audiovizual național și anume știrea despre finanțarea ilegală a partidelor politice și coruperea masivă a alegătorilor; or, acest fapt denotă o lipsă de bun-simț și o ignorare a normelor deontologice. 

„În perioada de control, posturile TV monitorizate au difuzat, în programele de știri și actualități, 204 subiecte cu caracter electoral, cu 166 de subiecte mai puțin decât în perioada anterioară. Volumul total alocat materialelor electorale difuzate de SMA monitorizate a fost de 07 ore 44 minute 31 secunde, ceea ce constituie aproximativ 11% din durata totală a buletinelor informative difuzate”, comunică reprezentanții Consiliului Audiovizualului.

Analiza comparativă a numărului de subiecte cu caracter electoral, difuzate în cele două perioade de monitorizare, indică faptul că în cazul a 12 servicii media audiovizuale (SMA) s-a evidențiat o tendință de scădere a numărului de știri și reportaje cu tematică electorală, în timp ce la alte 5 SMA s-a observat o creștere a acestora. 

„Protagoniștii cu cele mai multe prezențe în subiectele cu caracter electoral au fost concurenții electorali – 37,7 %, urmați de actorii politici – 14,9 %. Cele mai puține apariții le-au revenit participanților la referendum – 8,3% și experților – 4,9%. În perioada anterioară, concurenții electorali au avut o pondere de 40,6 %, iar participanții la referendum – de 5,5 %”, scrie în comunicatul de presă al autorității. 

La fel, membrii Consiliului Audiovizualului anunță că cele mai multe mențiuni ale concurenților electorali au fost prezentate de „TV8” (36 de apariții), urmat de „Cinema 1” (30 de apariții), iar cele mai puține apariții ale concurenților electorali s-au atestat la „Exclusiv TV” (8 apariții). „Moldova 1”, „SOR-TV” și „ATV” nu au avut ca protagoniști concurenții electorali.

„Participanții la referendum au acumulat cele mai multe prezențe la „TV-Găgăuzia” și „Drochia TV”, fiecare SMA cu câte 15 apariții, iar cele mai puține apariții au fost înregistrate la „N4” și „ATV” – fiecare cu câte 1 apariție a participanților la referendum în știri. 7 SMA nu au avut ca protagoniști participanții la referendum. Aceste SMA sunt: „Moldova 1”, „PRO TV Chișinău”, „TVC 21”, „Media TV”, „TV Elita” și „Studio-L”.

12 SMA au reflectat toți cei 11 concurenții electorali înscriși în cursa electorală: „TV-Găgăuzia”, „PRO TV Chișinău”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1”, „N4”, „Drochia TV”, „Media TV”, „TV Elita” și „Studio-L”. „Exclusiv TV” a reflectat activitatea a șapte concurenți electorali, iar 3 SMA – „Moldova 1”, „SOR-TV” și „ARV” – nu au mediatizat activitatea niciunui concurent electoral. Toate SMA au reflectat activitățile de campanie ale concurenților electorali, cu prezența directă sau indirectă a acestora, cu excepția „TV Elita” care doar a menționat concurenții electorali”, mai scrie în comunicatul Consiliului Audiovizualului.

Cu referire la prezența concurenților electorali în calitate de protagoniști în știri, este de menționat că aceștia au acumulat în total 254 de prezențe în cadrul subiectelor cu caracter electoral difuzate în buletinele informative de SMA supuse controlului, cu 244 mai puține decât în perioada anterioară. Ca frecvență, cei mai reflectați concurenți electorali în perioada de raport a fost M. Sandu – cu 11,8% și V. Furtună – cu 11,4 %, fiind urmate de A. Stoianoglo – 9,8 %. Cel mai puțin a fost reflectat R. Usatîi – cu 7,1 %.

Potrivit autorităților, în perioada de raport, 9 SMA au reflectat participanții la referendum în cadrul știrilor cu caracter electoral difuzate. 2 SMA, „TV-Găgăuzia” și „Drochia TV”, i-au menționat, în cadrul subiectelor cu caracter electoral, pe toți cei 15 participanți la referendum înregistrați. „N4” și „ATV” au reflectat un singur participant la referendum. 7 SMA nu au mediatizat niciun participant la referendum: „Moldova 1”, „PRO TV Chișinău”, „TVC 21”, „SOR-TV”, „Media TV”, „TV Elita” și „Studio-L”.

„Participanții la referendum au fost vizați în programele informative de știri și actualități, acumulând un număr total de 56 de apariții. Cei mai mediatizați participanți la referendum au fost ALDE și PSDE – fiecare cu câte opt apariții (14,3 %), urmați de PCRM – cu câte șase apariții (10,7 %). Cele mai puține apariții le-au avut CUB, blocul electoral „Împreună”, PDA, NOI, Acasă și VP – fiecare cu câte două apariții (3,6 %)”, se menționează în mesajul instituției.

Din cele 9 SMA care au difuzat, cumulat, 42 de subiecte cu caracter conflictual, opt au prezentat corect și echilibrat subiectele cu caracter conflictual, asigurând pluralismul relativ de surse și opinii: „Moldova 1”, „PRO  TV Chișinău”, „Exclusiv TV”, „Jurnal TV”, „TV8”, „TVR Moldova”, „Cinema 1” și „N4”. Totodată, „TVC 21” a reflectat dezechilibrat știrile conflictuale.

„Per ansamblu, subiectele electorale difuzate de SMA au fost ușor dezechilibrate din perspectiva egalității de gen, majoritatea protagoniștilor/surselor citate fiind de sex masculin – 310 surse, celor de sex feminin revenindu-le 220 de apariții. 

Subiectele abordate de SMA supuse controlului au fost relevante alegerilor și au vizat procesul electoral: reflectarea opiniei alegătorilor în vox-populi și sondaje de opinii, informații generale de la CEC privind tehnica votării, lansarea în campanie a concurenților electorali etc. Toate SMA supuse controlului au manifestat atitudine nepărtinitoare față de concurenții electorali/ participanți la referendumul constituțional republican, aceștia nefiind fie favorizați, fie defavorizați în subiectele de știri”, menționează reprezentanții Consiliului Audiovizualului. 

Cu referire la emisiunile de promovare electorală, în perioada 20 septembrie – 4 octombrie 2024, membrii Consiliului informează că cele 12 SMA naționale supuse controlului au difuzat, cumulat, 77 de emisiuni de promovare electorală, dintre care 59 au vizat alegerile prezidențiale, iar 18 – referendumul constituțional.

„Dacă în prima perioadă (20 septembrie – 4 octombrie 2024) au fost difuzate opt (15%) emisiuni de promovare electorală și toate au vizat alegerile prezidențiale, atunci numărul acestora în perioada a doua (27 septembrie – 4 octombrie 2024) a constituit 69, dintre care 51 au vizat alegerile prezidențiale, iar 18 – referendumul constituțional”, comunică reprezentanții CA.

sursa