În municipiul Chișinău, numărul locurilor de parcare este în continuă creștere, însă cererea depășește cu mult oferta. În prezent, sunt aproximativ 52.000 de locuri de parcare, dintre care 4.000 au fost amenajate în ultimii patru ani. Creșterea numărului de automobile a dus la o serie de abuzuri, cum ar fi parcările neautorizate, instalarea ilegală a indicatoarelor rutiere și chiar ocuparea terenurilor publice pentru a construi locuri de parcare pe trotuare sau în spațiile verzi. De asemenea, au apărut situații în care parcările private îngrădesc accesul altor utilizatori, instalând bariere sau lanțuri.
În acest context, autoritățile locale din Chișinău au anunțat măsuri pentru reglementarea organizării și funcționării parcărilor și parcajelor, prin implementarea unui proiect de regulament care va adresa aceste probleme și va introduce parcare publică cu plată.
Inventarierea locurilor de parcare și soluțiile viitoare
În Chișinău, cererea de locuri de parcare este mai mare în zonele centrale, iar cea mai mare densitate de locuri de parcare se regăsește în sectoarele Râșcani, Ciocana și Centru. În total, 51.905 locuri de parcare sunt disponibile în municipiu, iar în ultimele patru ani au fost create 4.000 de noi locuri, majoritatea în sectorul Botanica. În ciuda acestor progrese, există o mare diferență între numărul de automobile și locurile de parcare disponibile, iar autoritățile locale își propun să adauge noi locuri, începând cu o inventariere completă a parcărilor existente.
Potrivit șefului Direcției parcări din cadrul Direcției generale mobilitate urbană (DGMU), Sergiu Popovici, chiar dacă în prezent există parcări publice, acestea nu sunt organizate corespunzător din punct de vedere juridic. Astfel, urmează ca, în urma inventarierii, să fie amenajate noi locuri de parcare și să fie reglementată utilizarea acestora, conform unui regulament care va reglementa, printre altele, parcările cu plată în capitală.
Parcările cu plată și taxe diferențiate
În prezent, toate parcările cu plată din Chișinău sunt private și există aproximativ 11.000 de locuri de acest tip. Tarifele variază între 20 și 100 de lei pe oră, în funcție de zona în care se află parcarea și cererea din respectiva zonă. Cu toate acestea, autoritățile municipale au în plan să reglementeze și să introducă parcări publice cu plată, care vor funcționa conform unei taxe stabilite de Consiliul Municipal Chișinău. Scopul acestei măsuri este de a organiza mai eficient locurile de parcare și de a reduce supraaglomerarea zonelor centrale.
Șeful DGMU, Sergiu Popovici, a explicat că tariful de parcare va fi introdus treptat, fără diferențiere geografică inițială, și va fi implementat prima dată în sectorul Centru, în perioada de pilotare. Aceasta va permite autorităților să testeze sistemele de plată și procedurile administrative necesare pentru o reglementare eficientă.
Locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilități
Regulamentul propus va include măsuri pentru protejarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, asigurându-le locuri de parcare special amenajate. Conform legii privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități, cel puțin 4% din locurile de parcare vor fi rezervate acestora, iar utilizarea lor va fi gratuită. Mai mult, șoferii care folosesc simbolul de dizabilitate, dar nu au dreptul să ocupe aceste locuri, vor fi sancționați.
Digitalizarea parcărilor și plata prin aplicație mobilă
Un alt aspect important al regulamentului este digitalizarea domeniului parcărilor. Astfel, autoritățile vor implementa un sistem de management electronic care va include o aplicație mobilă pentru plata parcării și o hartă interactivă care va oferi informații în timp real despre disponibilitatea locurilor și tarifele aplicabile. Sergiu Popovici a subliniat că acest sistem va fi accesibil și pentru persoanele cu abilități IT limitate, iar obiectivul este ca șoferii să poată utiliza aplicația pentru a plăti parcarea rapid și simplu.
Soluții pentru descongestionarea traficului
În scopul descongestionării traficului, autoritățile municipale vor amenaja parcări de tip „Park&Ride” la intrările în Chișinău, pentru a încuraja șoferii să lase mașinile în aceste parcări și să continue călătoria cu transportul public. Aceste măsuri vor fi susținute de facilități pentru transportul public și îmbunătățirea condițiilor de călătorie. De asemenea, se va lucra la construirea parcărilor supraetajate în zonele cele mai aglomerate și la amenajarea de parcări de capacitate mare în apropierea celor mai frecventate zone din oraș.
În concluzie, reglementarea parcărilor în Chișinău se află într-un proces continuu de îmbunătățire, iar autoritățile locale se concentrează pe crearea unui sistem mai eficient, digitalizat și sustenabil pentru gestionarea locurilor de parcare, care să răspundă nevoilor în creștere ale locuitorilor orașului
ABONEAZĂ-TE LA CANALUL NOSTRU DE TELEGRAM SUBIECTUL ZILEI!