La punctul de trecere a frontierei (PTF) Giurgiulești – Galați va fi instituit punct de control coordonat, similar celui de la Leușeni. Anunțul a fost făcut de secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Mircea Păscăluță, în cadrul dezbaterii publice „Transportul din Republica Moldova, România și Ucraina: interconectare și integrare europeană”, organizată de Agenția de presă IPN. Potrivit oficialului, instituirea controlului coordonat va fluidiza traficul la frontieră și va reduce timpul de așteptare la graniță.

Secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Mircea Păscăluță, spune că autoritățile de la Chișinău au o colaborare excelentă cu România, în special, grație mecanismului de interconectare europeană, care permite finanțarea infrastructurii.

Avem o relație foarte bună cu România, inclusiv prin programul Connecting Europe Facility (CEF), care prevede reabilitarea infrastructurii feroviare din zona Giurgiulești. Este un proiect depus în comun Ucraina-România-Republica Moldova. Apreciez foarte mult implicarea colegilor din România. Ei, având experiență în a accesa astfel de fonduri, ne-au ajutat și ne ajută în continuare. Lucrurile bune pe care putem să le învățăm este scrierea de proiecte pentru aceste fonduri nerambursabile pentru segmentul de transport. România, în ultima perioadă, înregistrează în rezultat foarte bun la capitolul accesarea de fonduri, atât pe segmentul feroviar, cât și pe segmentul rutier. Iar noi învățăm de la ei”, a spus secretarul de stat al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Potrivit oficialului, sunt în discuții proiecte comune România-Republica Moldova ce vizează modernizarea infrastructurii rutiere și feroviare și digitalizarea serviciilor de transport.

Ne dorim să lucrăm la noi proiecte de interconexiune pe segmentul feroviar. Ne dorim ca tot procesul de schimbare a boghiurilor să fie mult mai facil, să construim câteva linii cu ecartament european pe teritoriul nostru, în zona de graniță. Aici discutăm cu România. Pentru că trebuie să depunem un proiect comun. Mai mult, noi avem semnate și memorandumuri de colaborare cu România pe segmentul de dezvoltare a transporturilor. Un memorandum la nivel general, care prevede cooperarea la construcția de poduri, crearea unei viziuni strategice în ceea ce privește dezvoltarea pe segmentul rutier. Avem un alt memorandum separat, el vizează digitalizarea serviciilor de transport. Aici, atât Republica Moldova, cât și România sunt la o etapă incipientă, dar împreună putem obține rezultate foarte bune ca să pilotăm mai multe proiecte care vor fi în beneficiul transportatorilor”, a explicat Mircea Păscăluță.

Potrivit secretarului de stat, pentru a fluidiza traficul la frontiera moldo-română, la punctul de trecere Giurgiulești-Galați urmează să fie instituit control coordonat. Modelul va fi similar celui de la punctul de trecere a frontierei Leușeni-Albița.

Recent, am deschis control comun la Giurgiulești-Reni, la frontiera cu Ucraina, iar acum suntem în discuții avansate pentru deschiderea unui nou punct de control coordonat, similar celui de la Leușeni, la Giurgiulești-Galați. Și acolo avem un ajutor considerabil din partea României, pentru că partea română ne va pune la dispoziție toată infrastructura vamală. Noi va trebui să utilizăm infrastructura vamală ca să nu mai avem acele rânduri mari pe segmentul de frontieră Giurgiulești-Galați-Reni. Ajutorul pe care ni-l oferă România nu se limitează doar la aspecte de expertiză tehnică, dar și prin investiții financiare destul de consistente”, a mai spus Mircea Păscăluță.

Dezbaterea publică la tema „Transportul din Republica Moldova, România și Ucraina: interconectare și integrare europeană”, este ediția a șaisprezecea din cadrul proiectului „Dublă integrare prin cooperare și informare. Continuitate”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul dezbaterii nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.

sursa