Compania americană Meta, care deține rețelele sociale online Facebook și Instagram, a început marți blocarea accesului la știri pentru utilizatorii din Canada, informează dpa și AFP.
Într-un comunicat, firma condusă de Mark Zuckerberg precizează că a luat măsuri pentru aplicarea legii canadiene privind știrile online, iar implementarea pentru toți cei care accesează din Canada cele două rețele va dura câteva săptămâni. Utilizatorii din această țară nu vor mai putea vizualiza linkurile către știri și conținut afișat de publicații locale sau internaționale, citează Agerpres.
Conform noii legi, marile companii din domeniul internetului sunt obligate să plătească organizațiilor de presă afișarea conținutului acestora pe platformele online. AFP menționează că guvernul canadian s-a inspirat dintr-o lege similară introdusă în Australia în 2021, pentru a susține sectorul media aflat în dificultate.
Meta susține că „legislația se bazează pe premisa incorectă că Meta beneficiază în mod inechitabil de conținutul distribuit pe platformele noastre, deși nu este așa”.
„Singura modalitate prin care putem să ne conformăm rezonabil acestei legislații este să sistăm disponibilitatea știrilor pentru cei din Canada”, precizează compania.
„Pe viitor, sperăm ca guvernul canadian să recunoască valoarea pe care o asigurăm deja industriei știrilor și va lua în considerare o reacție politică prin care să susțină principiile unui internet liber și deschis, să promoveze diversitatea și inovația și să reflecte interesele întregului peisaj media canadian”, adaugă comunicatul citat.
Utilizatorii din Canada vor avea însă acces în continuare la alte produse și servicii pentru „conectarea cu prieteni, cu familii și cu grupuri și pentru interacțiunea cu comunitățile lor locale și descoperirea de lucruri noi”, arată Meta.
Un raport parlamentar din 2022 apreciază că presa canadiană ar putea încasa anual circa 330 de milioane de dolari canadieni (aproximativ 226 de milioane de euro) dacă marile companii online vor fi obligate să încheie contracte pentru difuzarea de conținut.
Poziția Meta este că presa folosește intenționat rețelele Facebook și Instagram pentru a-și asigura un public mai numeros și a-și crește profiturile.
Pascale St-Onge, ministru pentru patrimoniu în guvernul de la Ottawa, a apreciat că restricționarea serviciilor Meta pentru utilizatorii canadieni este „iresponsabilă”, în condițiile în care 80% din veniturile din publicitatea online din Canada ajung la Meta și Google. Ea a subliniat că „o presă liberă și independentă este fundamentală pentru democrația noastră” și că legi similare sunt luate în considerare și de alte țări.