“Iubeau aviația și nu s-ar fi oprit din zbor până când nu ar fi stins și ultima flacără” – așa au fost descriși cei doi piloți care au murit după ce avionul bombardier de apă Canadair s-a prăbușit ieri în Evia, în timpul unei misiuni de stingere a incendiilor.

Erau piloți cu experiență, aveau un puternic simț al datoriei, au mai spus colegii celor doi piloți.

Pilotul Christos Moulas, în vârstă de 34 de ani, și copilotul de 27 de ani Pericles Stefanidis completează în mod tragic lista lungă a aviatorilor care și-au pierdut viața în timpul misiunilor pe timp de pace. După cum spun însă piloții implicați în misiunile de stingere a incendiilor, și acestea sunt ca la război. Este o luptă constantă cu natura și cu avionul, spun ei.

Ministerul a decretat o perioadă de doliu de trei zile în cadrul forțelor armate.

Ce a dus la prăbușirea CL-215

Avionul bombardier de apă Canadair s-a prăbuşit marţi în timp ce intervenea pentru stingerea unui incendiu de vegetaţie în Grecia, pe insula Evia, în sud. Aeronava s-a prăbuşit într-o râpă.

Aeronava decolase după ora 11.00, fiind prima dintr-o formație de două avioane trimise să stingă incendiile din Karystos.

La ora 14:58, marți după-amiază, CL-215 cu numărul de serie „1055” s-a prăbușit.
Potrivit anchetatorilor, aeronava s-a apropiat de un focar de incendii, într-o zonă cu râpe și pante abrupte și a intrat într-o dolină de unde a încercat să arunce apă de la înălțime mică, încercând astfel o acțiune de stingere cât mai rapidă a flăcărilor. De asemenea, aeronava a intrat în zonă cu o viteză foarte mare și a încercat să evite dealurile și vârful pomilor. Încercarea de intervenție de la o înălțime așa de mică este considerată de experți ca având un grad extrem de periculozitate.

O problemă care ar fi putut duce la această tragedie este legată de faptul că aeronava dispune de una dintre cele mai vechi tehnologii, proiectată în 1960.

După ce a aruncat apă în zona vizată, aripa dreaptă a aeronavei a lovit un copac și a început să piardă altitudine. Totul s-a petrecut atât de rapid, încât piloții nu au avut cum să mai evite impactul.

Primele CL-215 au fost achiziționate în 1975. Până în prezent, 12 avioane Canadair au fost implicate în accidente.

Cu câteva ore înainte de prăbușirea aeronavei în Evia, la câțiva kilometri distanță, în Styra, avusese loc comemorarea altor doi piloți care își pierduseră viața în 23 iulie 2007, în timp ce erau în misiune.