În ultimele luni, municipalitatea a tras semnale de alarmă despre situația critică de la ”Apă-Canal Chișinău”, însă nu a fost auzite de structurile responsabile ale statului. Despre acest lucru vorbește primarul Ion Ceban, care susține că datoriile întreprinderii au fost acumulate în ultimele două luni.

”Trăgeam semnale de alarmă că tarifele mici la apă și canalizare, practic, cele mai mici din Republica Moldova și Europa, vor duce la acest scenariu, atunci când ”Apă-Canal” nu va face față. Rapoartele arătau că datoria se va majora cu peste 30 de milioane de lei lunar în urma scumpirilor în lanț a resurselor energetice, dar în special pentru energia electrică. În luna noiembrie, ”Apă-Canal” a propus Companiei Premier Energy eșalonarea datoriei cu un grafic de achitare a câte 300 de mii lunar. Iar începând cu luna când va fi aplicat tariful ajustat s-a propus câte 10 milioane de lei lunar. Termenul amânat, anunțat de Premier Energy, nu rezolvă nicidecum problema. În realitate, Guvernul PAS are obiective de falimentare a întreprinderii și de a da vina pe Primărie și ”Apă-Canal”, a precizat edilul Ion Ceban.

Amintim, vineri, 27 ianuarie, după ședința Consiliului de administrare al ”Apă-Canal Chișinău”, conducerea, în regim de urgență, repetat, a trimis noi demersuri către toate instituțiile centrale.

”Zeci de demersuri au fost trimise în perioada 2021 și 2022 în adresa Consiliului Suprem de Securitate, Președinției, Parlamentului, ANRE și toate au rămas fără atenție din partea autorităților. Municipalitatea, chișinăuienii transferă anual Guvernului 23 de miliarde de lei, iar înapoi îi revine 2,5 miliarde de lei sau aproximativ 12%”, a scris repetat pe pagina sa de pe o rețea de socializare edilul Ion Ceban.

Vineri, 27 ianuarie, primarul general a cerut ca executivul să intervină de urgență cu măsuri în cazul ”Apă-Canal Chișinău”. Potrivit lui Ion Ceban, soluțiile ar fi modificarea metodologiei de calcul și ajustarea costurilor sau achitarea integrală a găurii de 300 de milioane de lei care urmează să fie în 2023 din cauza scumpirilor pentru gaz și energia electrică.