Situatia economică a Căii Ferate a Moldovei (CFM) este critică, iar protestele angajaților din sectorul feroviar reflectă o problemă de proporții majore.
Salarii restante de luni bune, o criză financiară amplificată de scăderea tranzitului feroviar și o gestionare defectuoasă din trecut au dus compania într-o stare de regres, iar angajații cer soluții imediate din partea autorităților. În fața Guvernului, aceștia au cerut nu doar plata urgentă a restanțelor salariale, dar și compensarea pierderilor care au afectat serios activitatea zilnică a CFM.
În contextul scăderii volumului de transport maritim în Ucraina și a schimbărilor din porturile din regiune, CFM a fost nevoită să implementeze un program de patru zile lucrătoare pe săptămână începând cu septembrie 2024. Acest program a fost considerat o măsură necesară pentru reducerea costurilor, având în vedere că veniturile companiei au scăzut semnificativ. Măsurile financiare aplicate până acum, inclusiv vânzarea de vagoane și piese vechi, nu au fost suficiente pentru a acoperi datoriile mari acumulate de CFM.
Directorul interimar al CFM, Serghei Tomșa, a subliniat că înțelege frustrările și nemulțumirile angajaților și a promis că problema salariilor va fi tratată ca o prioritate. Tomșa a anunțat că vor fi anunțate în curând detalii despre modalitățile în care vor fi plătite restanțele salariale. În plus, CFM va accesa fonduri europene pentru a sprijini modernizarea infrastructurii feroviare, astfel încât să se poată relua transportul de marfă și să se genereze noi surse de venituri pentru companie. De asemenea, reorganizarea internă și reducerea cheltuielilor reprezintă alte două măsuri esențiale pentru redresarea economică a întreprinderii.
În acest context, sindicaliștii cer ca Guvernul să aloce fonduri suplimentare pentru CFM, iar salariul minim pentru angajați să fie majorat, având în vedere că nivelul actual al salariilor nu reflectă costul vieții și munca depusă. Aceste cerințe sunt susținute de toți cei aproape 5.000 de angajați ai Căii Ferate a Moldovei, care se tem că, în lipsa unor soluții rapide, vor fi nevoiți să își suspende contractele de muncă, ceea ce ar duce la o paralizie totală a transportului feroviar din țară.
ABONEAZĂ-TE LA CANALUL NOSTRU DE TELEGRAM SUBIECTUL ZILEI!