Cazurile de evacuare a vehiculelor parcate neregulamentar ar putea fi reglementate mai clar. Ministerul Afacerilor Interne anunță inițierea procesului de elaborare a proiectului de lege pentru modificarea Codului contravențional, scrie bizlaw.md.
Scopul proiectului este delimitarea competențelor agenților constatatori ai Poliției și administrației publice locale în partea ce se referă la asigurarea siguranței rutiere, inclusiv excluderea dublării de competență a autorităților delegate de legiuitor să soluționeze cauze contravenționale privind staționarea și parcarea vehiculelor în locuri interzise.
În același context, se propune reglementarea clară a cazurilor în care vehiculul va putea fi adus la stația de parcare specială sau pe teritoriul subdiviziunii de poliție în cazul staționării sau parcării acestuia pe partea carosabilă, în cazul în care acesta poate genera o situație de accident de circulație, un pericol iminent pentru interesul public, pentru ordinea publică sau pentru securitatea participanților la trafic.
În acest context, recomandările părților interesate cu privire la elaborarea proiectului prenotat, pot fi expediate la adresa de e-mail a Direcției politici în domeniul ordinii și securității publice, combaterii criminalității a Ministerului Afacerilor Interne.
În redacția actuală articolul 439 din Codul contravențional ”Ridicarea şi aducerea vehiculului la parcare” prevede că:
(1) Vehiculul al cărui conducător a fost înlăturat de la conducere este ridicat şi, dacă nu poate fi predat proprietarului, posesorului sau reprezentantului lor, este adus la staţia de parcare specială sau la subdiviziunea de poliţie cea mai apropiată de locul constatării contravenţiei.
(2) Vehiculul poate fi adus la staţia de parcare specială sau pe teritoriul subdiviziunii de poliţie şi în cazul în care:
a) staţionarea lui poate genera un pericol iminent pentru interesul public;
b) a fost lăsat într-un loc interzis pentru parcare;
c) este necesară identificarea proprietarului (posesorului) vehicului utilizat sau destinat pentru săvârşirea contravenţiei;
d) a fost condus de o persoană care nu are dreptul de a conduce vehiculul introdus în țară în baza Legii nr. 248/2022.
(21) În cazul expirării termenului de aflare pe teritoriul vamal a vehiculului auto declarat prin acţiune, acesta este adus către cel mai apropiat birou vamal.
(3) Faptul aducerii vehiculului la staţia de parcare specială sau pe teritoriul subdiviziunii de poliţie se consemnează într-un proces-verbal, în care se indică:
a) tipul, modelul vehiculului, numărul de înmatriculare, numerele de identificare ale agregatelor marcate, defectele şi deteriorările lui vizibile;
b) numele, prenumele, funcţia şi semnătura persoanei care a decis aducerea vehiculului la parcare şi care a organizat aducerea;
c) temeiul de fapt şi temeiul juridic care au determinat aducerea vehiculului;
d) denumirea (numele), sediul (domiciliul), numărul de telefon al persoanei care a organizat (a efectuat) aducerea vehiculului la parcare;
e) adresa parcării;
f) data şi ora încheierii procesului-verbal;
g) numele, prenumele, funcţia şi semnătura persoanei care a luat în primire vehiculul la parcare.
(4) Procesul-verbal se încheie în 4 exemplare:
- un exemplar rămâne la persoana care a decis aducerea vehiculului la parcare;
- al doilea exemplar se remite persoanei care a organizat aducerea;
- al treilea exemplar se înmânează persoanei care a luat în primire vehiculul la parcare;
- al patrulea exemplar se înmânează proprietarului sau posesorului de vehicul ori i se expediază recomandat la domiciliu.
Despre aducerea vehiculului la parcare, agentul constatator informează neîntârziat serviciul de gardă al poliţiei.
(5) Vehiculul parcat se restituie proprietarului, posesorului sau reprezentantului lor legal imediat după înlăturarea temeiurilor pentru aducerea la parcare prevăzute la alin. (1) şi (2). Cheltuielile de aducere şi de staţionare a vehiculului la parcare sunt suportate de contravenient.
(51) În cazul prevăzut la alin. (2) lit. d), vehiculul se restituie beneficiarului scutirii de plata drepturilor de import după prezentarea dovezii de achitare a drepturilor de import în vigoare la momentul acordării scutirii.
(6) Pentru deteriorările cauzate vehiculului în timpul aducerii la parcare sau în timpul staţionării lui la parcare răspunde corespunzător agentul constatator, persoanele care au organizat (efectuat) aducerea vehiculului la parcare sau care au asigurat păstrarea vehiculului la parcare, în funcție de subiectul care se face vinovat de survenirea deteriorării.
(8) Conducătorul, proprietarul sau posesorul vehiculului nu suportă cheltuielile indicate la alin. (5) dacă lipsesc elementele constitutive ale contravenţiei. În acest caz, cheltuielile sunt suportate de stat.
(9) Modul de ridicare, transportare, depozitare şi eliberare a vehiculelor se stabilesc de către Guvern.
(10) În caz de stabilire a sancţiunii contravenţionale prevăzute la art. 287 alin. (8) şi (9), cheltuielile de scoatere a vehicului auto, a mărfurilor, obiectelor şi a altor valori de pe teritoriul Republicii Moldova le suportă contravenientul.
Abonează-te la canalul nostru de Telegram Subiectul Zilei!