Uniunea Europeană caută modalități prin care poate stabili un coridor maritim pentru a accelera livrarea ajutorului umanitar către Gaza, în ciuda faptului că infrastructura portuară din enclava palestiniană este distrusă.
Dar inițiativa, făcută publică pentru prima dată de președintele francez Emmanuel Macron în urma summitului Consiliului European de la sfârșitul lunii octombrie și de atunci numită „Amalthea” după mama adoptivă a lui Zeus în mitologia greacă, a fost totuși blocată de provocări logistice și politice.
„(A) coridorul maritim este una dintre posibilitățile pe care le-am susține”, a declarat, luni, Janez Lenarčič, comisarul european pentru gestionarea crizelor, reporterilor, la sosirea la un Consiliului Afaceri Externe de la Bruxelles.
„Problema logistică cu coridorul maritim este faptul că nu există, în acest moment, pe coasta Gazei, nu există nicio facilitate de aterizare și descărcare, așa că ar trebui pusă în aplicare”, a adăugat el.
Un diplomat european a insistat ulterior pentru Euronews că „este fezabil, dacă există voință politică”.
„Livrare în faze cu volum mare, de înaltă frecvență”
Guvernul cipriot, care susține inițiativa, și-a prezentat deja câteva dintre planurile sale comunității internaționale în timpul unei conferințe umanitare la Paris săptămâna trecută. Președintele Nikos Christodoulides a declarat ulterior că ideea „a câștigat acțiune și susținere politică ca o cale durabilă, de încredere, sigură și viabilă pentru ajutorul umanitar către Gaza”.
El a adăugat că țara UE „este pregătită să lucreze îndeaproape cu toți cei interesați să atingă acest obiectiv umanitar final”.
Ministrul de externe Constantinos Kombos a detaliat luni planurile omologilor săi din UE, spunând reporterilor înainte de întâlnire că trei factori de bază susțin acțiunile Ciprului.
„În primul rând, proximitatea geografică cu Gaza; în al doilea rând, infrastructura preexistentă în Cipru; și în sfârșit relațiile strategice cu părțile interesate cheie din regiune creând încredere politică”, a spus el.
Cipru, a adăugat el, va oferi „un centru securizat, complet monitorizat, în carantină, cu diferite opțiuni pentru livrarea în faze de volum mare, de înaltă frecvență” a ajutorului umanitar.
O navă este egală cu 500 de camioane
Nicosia crede că poate oferi acest lucru datorită portului său, descris ca un „port de gestionare a crizelor”, care se află la doar 10 km de un aeroport și datorită „Centrului său pentru mări deschisă și securitate portuară” (CYCLOPS). Facilitatea de formare deținută de Cipru, înființată în strânsă cooperare cu Statele Unite, a fost înființată pentru a „întări consolidarea capacităților de securitate în Cipru, UE, regiunea mai largă a Mediteranei de Est și nu numai”.
Între timp, Centrul Comun de Coordonare pentru Salvare al țării coordonează, controlează și desfășoară operațiuni de căutare și salvare cu 33 de țări partenere.
Apropierea sa geografică de Gaza – este cea mai apropiată țară din UE de enclavă aflată la aproximativ 210 mile marine depărtare – înseamnă că va dura între 11 și 12 ore pentru ca navele să călătorească de la Larnaka la Gaza.
Dar unul dintre principalele argumente ale guvernului cipriot este că o navă ar putea transporta aceeași cantitate de provizii umanitare ca 500 de camioane – numărul care trecea zilnic în Gaza înainte de ultima escaladare. Acum însă, acest număr a scăzut la 60-70 pe zi din cauza controalelor de securitate și a restricțiilor de la punctul de trecere Rafah, singura trecere terestră în Gaza care este deschisă în prezent.
Coridorul, mai spune Cipru, ar preveni întârzierile care au fost observate în Egipt, unde ajutorul umanitar din întreaga lume este trimis pentru prima dată înainte de a trece în Gaza.
Un „port provizoriu”
Dar, întrucât portul Gaza a fost distrus de bombardamentele israeliene ca răzbunare pentru atacul terorist din 7 octombrie efectuat de Hamas, în care 1.400 de israelieni au fost uciși și peste 240 au fost răpiți, în prezent nu există nicio infrastructură pentru a primi ajutorul.
O posibilă opțiune ar fi livrarea ajutorului într-un alt port din regiune, cum ar fi în Egipt. Aceasta, totuși, nu este văzută ca fiind cea mai bună opțiune, deoarece, deși ruta maritimă ar permite livrări mai rapide și mai abundente în Egipt, odată ajuns acolo, ajutorul ar fi supus aceleași întârzieri ca în prezent.
Prin urmare, se preferă livrarea direct în Gaza.
„Înțelegem că singura posibilitate pentru asta este să construim un fel de port provizoriu sau ceva asemănător cu militarii”, a declarat săptămâna trecută un înalt oficial al UE. „Asta necesită timp, este dificil”.
Mai ales, au spus diplomații pentru Euronews, deoarece nu există nicio modalitate de a ști cât timp ar fi nevoie de această infrastructură și, prin urmare, cât de mult trebuie să reziste.
„Dacă trebuie să transferi ajutor umanitar pentru o perioadă lungă de timp, atunci ai nevoie de ceva mai stabil. Dar adevărul este că încă nu știm”, a spus un diplomat al UE.
Israelul ar fi de acord?
O altă necunoscută este cine va primi acest ajutor și l-ar livra în toată Gaza.
Semiluna Roșie Egipteană este în prezent singura organizație mandatată de Cairo să se ocupe de ajutorul umanitar care curge în țară pentru Gaza, pe care îl livrează apoi omologului lor palestinian de la punctul de trecere Rafah.
Cipru, au declarat surse diplomatice pentru Euronews, discută deja cu ONG-urile de pe teren pentru a fi pregătit dacă planul va merge înainte.
Dar există o altă limitare.
„Evident că avem nevoie de acordul guvernului israelian pentru a face asta și avem nevoie de anumite condiții de securitate pentru ca aceasta să funcționeze exact la fel ca atunci când încercăm să ne aducem ajutorul umanitar prin diferitele puncte de trecere din Rafah și între Gaza și restul. din lume”, a spus înalt oficial al UE.
Discuțiile cu guvernul israelian sunt deja în desfășurare, spun sursele.