Revenirea unui conflict armat la scară largă în Europa a determinat Germania să își regândească în mod dramatic politica de securitate. Cu Rusia și Ucraina încă în luptă după aproape doi ani și cu un conflict israeliano-palestinian major în curs de desfășurare, Uniunea Europeană și NATO își croiesc drum într-o nouă ordine de securitate mondială haotică – iar cea mai mare economie a Europei își zdruncină ideile vechi de decenii cu privire la scopul real al armatei sale, scrie Euronews.

Când războiul ucrainean a început să se anunțe, Germania a fost inițial reticentă în a oferi Kievului livrări militare directe. Dar, la scurt timp după ce Rusia a invadat, cancelarul Olaf Scholz a reformulat în termeni dramatici obligațiile morale ale Germaniei de a ajuta la rezistența la agresiunea rusă.

În așa-numitul său discurs Zeitenzwende sau „punctul de cotitură” adresat Bundestagului, el a descris „războiul lui Putin” din Ucraina ca fiind unul care risca o întoarcere la zilele întunecate ale Europei de dinainte de anii 1940, făcând aluzie la istoria Germaniei în timp ce îi presa pe parlamentari să susțină trimiterea de arme și provizii către un aliat care nu este membru al UE și al NATO.

„Mulți dintre noi încă își amintesc poveștile de război ale părinților sau bunicilor noștri”, a spus el. „Iar pentru cei mai tineri este aproape de neconceput – războiul în Europa. Mulți dintre ei dau glas ororii lor…

„Problema care se află în centrul acestei situații este dacă se permite ca puterea să prevaleze asupra legii. Dacă îi permitem lui Putin să dea timpul înapoi în secolul al XIX-lea și în epoca marilor puteri. Sau dacă avem puterea de a-i ține în frâu pe belicoșii precum Putin.

„Pentru asta este nevoie de propria noastră putere”.

Discursul a reprezentat un punct de cotitură major nu doar în conflictul ucrainean, ci și în modul în care guvernul german discută strategia militară, care, având în vedere istoria țării până în 1945, a fost mult timp un subiect dificil. Până în ultimii ani, contribuția la securitatea mondială prin intermediul NATO, mai degrabă decât creșterea unilaterală a puterii militare germane, s-a dovedit a fi suficientă pentru a evita redeschiderea unor discuții incomode despre ce ar putea însemna o Germanie „puternică” pentru Europa.

De la discursul Zeitenzwende, contribuțiile Germaniei către Ucraina au fost uneori ezitante, iar Kievul și alți parteneri europeni s-au plâns că Berlinul nu se mișcă suficient de repede pentru a-și îndeplini promisiunile.

Dar, în condițiile în care ucrainenii se luptă să respingă Rusia pe frontul lor crucial din sud-est, Germania încearcă să împingă lucrurile mai departe. Iar ministrul apărării al lui Scholz, Boris Pistorius, vorbește acum despre poziția de apărare a Germaniei în termeni cum nu s-a mai auzit de când țara a fost reunificată în 1990.

Scriind recent în ziarul Tagesspiel, Pistorius a cerut „schimbări fundamentale” în armata germană, Bundeswehr, despre care a spus că are nevoie de o reformă structurală majoră „pentru a fi eficientă și pregătită pentru război în viitor”.

Această formulare este total diferită de modul relativ timid în care guvernele germane au abordat problema forței militare în ultimele decenii – iar în ultimul paragraf, Pistorius a scris în termeni și mai puternic unilaterali, care vor fi făcut mulți gânditori și factori de decizie politică din Berlin să se simtă inconfortabil.

„Avem nevoie de o schimbare de mentalitate nu numai în Bundeswehr, ci și în politică și societate”, a declarat el. „În joc este securitatea țării noastre și, prin urmare, fundamentul pentru coexistența socială, progres și creștere economică. Ca stat și ca societate, trebuie să fim capabili să ne apărăm și să fim rezilienți, astfel încât să putem continua să trăim în pace, libertate și securitate în viitor.”

Gata de luptă

Potrivit expertului german în politici de securitate Minna Ålander, de la Institutul finlandez pentru afaceri internaționale, cuvintele lui Pistorius au fost întâmpinate cu o oarecare uimire, precum și cu reacții de respingere din partea stângă a partidului său, social-democrații. Mulți dintre colegii săi de partid împărtășesc o aversiune profundă față de normalizarea războiului și sunt alarmați de faptul că Pistorius este gata să vorbească în acești termeni.

Cu toate acestea, ea a mai declarat pentru Euronews că problemele structurale cu care se confruntă Bundeswehr sunt pur și simplu prea grave pentru ca guvernul să le evite, având în vedere promisiunile pe care le-a făcut deja.

„A existat un sentiment de scădere a impulsului după vară, dar Germania este sub o mare presiune pentru a respecta promisiunea de a trimite o brigadă de 4.000 de oameni în Lituania, așa cum a promis Pistorius”, a spus ea.

„În prezent, Bundeswehr nu este în măsură să o înființeze și probabil că va dura câțiva ani până când brigada va fi complet dotată și echipată. Acest lucru nu este grozav pentru o țară de mărimea Germaniei.

„A devenit, de asemenea, o chestiune de prestigiu într-o anumită măsură. În plus, Germania a făcut promisiuni cu adevărat mărețe în ceea ce privește contingentele de trupe – 30.000 de soldați, 85 de nave și avioane – astfel încât toate acestea reprezintă o provocare uriașă având în vedere starea Bundeswehr-ului în acest moment.

„Simpla aruncare de bani în Bundeswehr nu va ajuta dacă problemele structurale (în special ineficiența) nu sunt abordate.”

Timp pentru a plăti

Bineînțeles, nu este vorba doar despre Germania în sine.

Schimbarea de strategie este influențată de cerința privind cheltuielile NATO – adică obligația tuturor membrilor tratatului de a cheltui cel puțin 2% din PIB-ul lor anual pentru apărare.

În mod istoric, Germania nu a respectat această cerință, iar Scholz a făcut aluzie la remedierea acestei situații în discursul de cotitură, dar aceasta nu a apărut încă într-un buget pe termen lung. Scholz a reafirmat acum această promisiune, afirmând că Germania va începe să îndeplinească obiectivul „în anii 20-30” – o promisiune care ar putea contribui la prevenirea unui risc major pentru legitimitatea alianței.

Deficitul de cheltuieli al membrilor europeni ai NATO a fost o obsesie pentru Donald Trump, care, în calitate de președinte al SUA, s-a plâns frecvent că Germania, în special, profită de cheltuielile de apărare americane și chiar a amenințat că va retrage mii de soldați staționați acolo.

„Ei fac o avere de pe urma trupelor”, a declarat el pentru Fox News în 2020. „Ei construiesc orașe în jurul trupelor noastre. Ne lăsăm noi să ne îmbogățim primii”.

În contextul în care Trump candidează pentru un nou mandat – și are rezultate bune în sondaje în fața lui Joe Biden – foști consilieri deveniți critici au avertizat că, dacă va fi reales, ar putea încerca să-și pună în practică amenințările anterioare de a retrage SUA din NATO.

Și dacă Germania, a doua economie ca mărime a alianței, nu ar fi încă pe cale să își îndeplinească obligațiile după ce Trump ar fi reinvestit în ianuarie 2025, o retragere din NATO ar fi mai ușor de vândut Partidului Republican, din ce în ce mai izolaționist.

Ieșirea SUA din NATO ar trimite ordinea de securitate a Europei în dezordine într-un moment incredibil de periculos. Și, după cum a declarat Ålander pentru Euronews, nu doar conflictul din Ucraina a adus gravitatea situației acasă.

„Cred că atacul Hamas și războiul din Gaza au avut un impact enorm asupra societății și politicii germane. Trecerea la retorica de dreapta a fost instantanee, în special în ceea ce privește migrația”, a spus ea.

„Dar există, de asemenea, o observație reală că va trebui, probabil, să fim pregătiți pentru mai multe conflicte care ar putea izbucni în vecinătatea Europei, deoarece vechea ordine de securitate s-a destrămat.”