În perioada 22-26 august, 25 instituții de învățământ din țară, printre care 6 din sudul țării, au participat la un program complex de sesiuni în cadrul inițiativei „Școala Digitală”, lansată de „Tekwill în Fiecare Școală” și „Startup City Cahul” în luna mai. Astfel, timp de 5 zile, 100 profesori, alături de mentori internaționali, au dezvoltat strategiile de transformare digitală cu integrarea modelului de predare-învățare „Flipped classroom”, dar și a noilor tehnologii și instrumente digitale.
În cele 25 de instituții de învățământ va fi dezvoltată infrastructura și modul de predare-învățare, iar elevii vor avea posibilitatea să studieze în baza programelor educaționale internaționale de transformare digitală. Unul dintre aceste programe este Microsoft, datorită căruia elevii vor învăța să-și dezvolte abilitățile sociale, antreprenoriale, creativitatea, analiza, gândirea critică, deschiderea pentru învățare continuă, dar și formularea concluziilor bazate pe logică.
Un alt program este OCDE Learning Compass, în care vor fi utilizate metodele Design Thinking și Learn Startup pentru a dezvolta în rândul elevilor programe de învățare racordate la abilitățile lor. Tinerii vor avea oportunitatea să studieze și programul de realitate augmentativă/virtuală a modelelor 3D de la Corinth.
Instruirile profesorilor cu privire la cele trei programe internaționale de transformare au început deja și vor dura până la sfârșitul anului de studii.
„După prima sesiune, cred că fiecare participant și-a pus întrebarea „Care este scopul educației?”, „Care este rolul meu ca profesor, ca manager școlar în contextul schimbărilor, cerințelor timpului?” Ghidați de experții din cadrul proiectului, sunt sigură că vom reuși să elaborăm propria strategie de dezvoltare în baza unui curriculum bazat pe competențe, interdisciplinar, utilizarea instrumentelor de colaborare fiind prioritară. Totodată, avem nevoie să elaborăm un plan pentru a implementa educația digitală în cel mai bun mod posibil”, spune Silvia Machidon, manager școlar în cadrul Liceului Teoretic „M.Sadoveanu” din satul Giurgiulești.
Inițiativa urmează a fi implementată și în Gimnaziul „Mihai Eminescu” din orașul Cantemir.
„Inițiativa „Școala digitală” a venit ca o provocare pentru instituția noastră, dar și ca o necesitate în secolul în care trăim. Din dorința de a corespunde standardelor de calitate școlii prietenoase copilului și de a fi în pas cu noile tehnologii digitale, am aplicat la inițiativă și am fost una dintre instituțiile selectate. Este cu adevărat motivant și atractiv pentru elevi atunci când le povestim despre posibilitatea de a avea o școala digitală și transformările ce vor fi aduse pentru a facilita nevoile noilor generații de elevi”, spune Ecaterina Enciu, directoarea Gimnaziului „Mihai Eminescu” din orașul Cantemir.
Strategia de digitalizare a școlilor urmează a fi implementată în următorii trei ani în 25 de instituții de învățământ din țară, iar în anul de studiu 2023-2024, alte 50 de școli vor fi parte a transformării.
„În tot acest timp, și în cadrul procesului de învățare-predare-evaluare, se vor utiliza intens metodologii noi de predare precum clasa inversată, predarea centrată pe elev, PBL, proiecte STEAM. Elevii vor avea acces la cursurile „Tekwill în Fiecare Școală”, cursuri de „Scratch”, robotică, astfel încât „Școala Digitală” să nu mai fie un trend, dar o realitate a școlilor din țară”, a declarat Tatiana Alexeev, manageră de proiect, „Tekwill în Fiecare Școală”:
Inițiativa „Școala Digitală” este implementată de ATIC, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu susținerea financiară a partenerilor externi de dezvoltare: USAID Moldova, Ambasada Suediei, Uniunea Europeană și PNUD Moldova.