Cea mai populară competiție IT din țară, „Tekwill Junior Ambassadors”, și-a desemnat cei 30 de finaliști din Cahul, Cantemir, Leova, Taraclia și UTA Găgăuzia, care au fost selectați din 128 de semifinaliști din regiunea de sud. În cadrul competiției, elevii au concurat în trei categorii: Antreprenoriat, Design Grafic, Proiectare și Dezvoltare Web. Aceștia au venit cu idei de start-up în ecologie, agricultură, educație, turism, economie și psihologie. Totodată, au reușit să creeze identități vizuale pentru afacerile locale și au dezvoltat site-uri web pentru acestea.
Daria Marian este elevă în clasa a 8-a la Gimnaziul „Mihai Eminescu” din satul Crihana Veche. Împreună cu echipa, s-a clasat pe prima poziția la categoria Proiectare și Dezvoltare Web, datorită unui proiect creat pentru o fermă din sudul țării.
„Am lucrat o lună, dar ultimele trei săptămâni s-a lucrat foarte intensiv, stăteam după lecṭii până la ora 17:00. Concursul a fost foarte emoṭionat, am avut foarte multe emoṭii. În cele din urmă, cred că proiectul nostru va fi luat de antreprenor ṣi va fi utilizat drept pagină web. Scopul proiectului nostru este să dezvoltăm afacerea antreprenorului care are o fermă de prepeliṭe”, spune Daria.
La categoria Proiectare și Dezvoltare Web, participanții la semifinala din sudul țării au creat site-uri pentru case de cultură, companii private, gimnazii, grădinițe, licee, școli de arte, restaurante, brutării, afaceri apicole.
La categoria Antreprenoriat au fost elaborate modele de startup, cum ar fi: o aplicație de organizare a evenimentelor, o companie care produce ciocolată personalizată, un instrument tactil care identifică produsele alterate, aplicații pentru facilitarea și dezvoltarea turismului în Republica Moldova, precum și diverse programe pentru PC.
La categoria Design Grafic, participanții au dezvoltat logo-uri, imagini de cover, modele de cărți de vizită pentru producători de miere, restaurante, companii de instalare a panourilor solare, patiserii, fabrici de produse lactate și brânzeturi, saloane de frumusețe, ferme de cultivare și vânzare a legumelor, etc.
„În primul rând, am început să ne inspirăm de pe diverse platforme, să studiem cum lucrează designerii freelance. Ulterior, am început a schița pe hârtie cum va arăta logo-ul, sloganul, respectiv, sarcinile stipulate în regulament. Apoi, am studiat aplicațiile digitale Adobe Photoshop și Adobe Illustrator”, povestește Daniela Miron, elevă în anul doi a Școlii Profesionale nr. 1 din Cahul, care, împreună cu echipa sa, a ocupat locul I la categoria Design Grafic. Echipa a creat logo-ul unei ferme de creștere a ovinelor și caprinelor.
Odată cu selectarea celor 30 de câștigători, 15 echipe din sudul țării pot începe pregătirile pentru finala națională, care va avea loc în luna iunie.
„Este benefic ca elevii să participe în astfel de competiții fiindcă fac schimb de idei cu alți elevi, își îmbunătățesc bagajul lor de cunoștințe. A participa la un concurs înseamnă a învăţa să accepţi că te poţi încadra într-una dintre cele două categorii: cei care pierd şi cei care câştigă”, a declarat Snejana Dornea, profesoară de Design Grafic în cadrul Școlii Profesionale nr. 1 din Cahul.
Competiția „Tekwill Junior Ambassadors” este un eveniment important pentru tinerii din Republica Moldova, care le oferă oportunitatea de a-și demonstra abilitățile în domeniul IT și a dezvolta proiecte cu impact social și economic. La nivel de țară, la concurs au participat peste 2.600 de elevi și 500 de profesori care și-au depus dosarele în acest an în regiunile Nord, Centru și Sud.
Concursul „Tekwill Junior Ambassadors” este organizat de EU4Moldova: Startup City Cahul și „Tekwill în Fiecare Școală” în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, cu suportul partenerilor externi de dezvoltare Uniunea Europeană și Suedia.