OMV Petrom din România, cea mai mare companie energetică integrată din Europa de Sud-Est, a semnat un contract de furnizare de gaze naturale din zăcământul Neptun Deep din Marea Neagră.


Gazele vor fi livrate în Sistemul Național de Transport (SNT) prin punctul Tezla, în baza unei investiții de 1,4 miliarde de lei românești pe 17 ani cu Transgaz, scrie mold-street.com.

Potrivit Petrom, contractul este valabil din septembrie 2026 până în septembrie 2042. Pe baza tarifelor de transport în vigoare la data actuală, valoarea contractului este estimată la 276 milioane de euro.

Semnarea contractului urmează finalizării cu succes a procesului de rezervare de capacitate suplimentară la intrarea/ieșirea către/de la NTS Tuzla.

“Considerăm că Marea Neagră are un potențial semnificativ pentru producția de gaze naturale, iar Neptun Deep este un proiect strategic pentru OMV Petrom și pentru România. Acesta se află în centrul Strategiei noastre 2030 și va juca un rol important în securitatea energetică a României. Planificăm să luăm decizia finală de investiție până la jumătatea anului 2023, iar producția va începe în 2027”, a declarat Cristina Vercere, CEO al Petrom.

OMV Petrom a devenit operator al perimetrului Neptun Deep în august 2022. Compania a depus o declarație de descoperire comercială la sfârșitul anului 2022.

În prezent, compania se ocupă de procedurile de licitație, autorizare și alte subiecte tehnice.

Pentru a transporta gazele din Marea Neagră, urmează să fie construit un gazoduct Tuzla-Podishore, cu o lungime de 308,3 km. Potrivit Transgaz, această conductă se va conecta cu gazoductul internațional T1 existent, care duce spre vestul României.

Proiectul gazoductului Marea Neagră-Podishore este inclus în Planul de dezvoltare al Transgaz pentru următorii 10 ani, listat ca proiect de interes comun în UE și depus pentru finanțare prin Fondul Român de Modernizare.

Trebuie menționat că construcția acestui gazoduct a fost amânată de mai multe ori din diverse motive, iar anterior termenul de finalizare a fost 2021, apoi 2023, iar acum se vorbește de 2027.

sursa