Președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, s-a adresat luni, 19 septembrie, participanților la Summitul ONU „Transformarea Educației”, desfășurat la New York. Șefa statului a vorbit, într-un mesaj video, despre eforturile de transformare a sistemului educațional, făcute de țara noastră începând cu anul 2014, și despre felul în care și-ar dori să arate în viitor acest domeniu vital pentru orice stat.
Doamna Maia Sandu a menționat că Moldova își dorește să construiască un mediu de învățare performant, incluziv, echitabil, sigur, primitor și sănătos, restabilind în același timp rolul profesorului în societate. În context, șefa statului a evidențiat mai multe priorități și provocări ce pot contribui la transformarea educației:
- Importanța formării profesorilor și a valorizării lor sociale; restabilirea autorității morale, intelectuale și comportamentale a cadrelor didactice, împreună cu așezarea educației pe un soclu etic solid. Aici sunt importante trei lucruri: o mai bună formare a cadrelor didactice – cu accent pe formarea continuă -, proceduri de selecție mai bune și recompense adecvate pentru muncă.
- Reducerea, în continuare, a corupției din sistemul de învățământ, lupta împotriva corupției aflându-se pe agenda noastră națională.
- Incluziunea, ca o condiție pentru un sistem educațional etic. Programul de Educație Incluzivă 2022-2030 al țării se va concentra pe o intervenție multidimensională, prin coordonarea serviciilor în domeniul educației, sănătății și cel social la toate nivelurile educației.
Șefa statului și-a mai exprimat convingerea că un sistem etic este acel care, prin incluziune, întărește coeziunea societăților noastre. „O parte din misiunea noastră este să lăsăm copiilor noștri o lume mai solidară, în care diversitatea este energia pentru pace, prosperitate, inovație și înțelegere. O lume în care liderii vorbesc despre educație, nu despre conflicte”, a conchis Președinta Maia Sandu.