În continuarea articolului precedent despre tergiversarea Regulamentului afișajului stradal, jurnaliștii portalului Politics.md au investigat problema monopolizării pieței publicitare din Chişinău. Reieșind din faptul că o parte dintre reprezentanţii Agenţiilor de Publicitate acuză municipalitatea că ar favoriza anumiţi agenţi economici, am constatat că lucrurile stau cu totul diferit. Datele Direcției generale arhitectură, urbanism și relații funciare a CMC arată că cele mai multe autorizații de construire și amplasare a publicității exterioare le dețin companiile: Standart, Art Market, Cașalot, Media Gallery, Trendseter, Varo-Inform, Casa Radio Vânzări, EpaMedia, Aquarelle, Neorama și Vendostar.

Potrivit Direcției nominalizate, la începutul anului 2021, pe piața de publicitate outdoor din capitală operează peste o sută de companii, care dețin 1078 de autorizații pentru instalarea construcțiilor de publicitate. Dacă e să ne referim la volumul afișajului stradal, la acest capitol lideri vădiți sunt companiile Media Gallery (50 de autorizații), Varo-Inform (26 de autorizații), Casa Radio Vânzări (16 autorizații), precum și compania Vendostar și agenţia Trendseter, despre care însă nu avem date oficiale, dar prin care se vinde toată publicitatea din municipiul Chișinău, și nu doar, deci această companie practic deține monopolul pe segmentul de publicitate, clienții fiind filtrați de Trendseter SRL, proprietar Andrei Jicol. Mai mult decât atât, surse din cadrul Primăriei Chișinău spun că se mai pun la număr și panourile instalate fără autorizații, adică în mod ilegal, care nu sunt luate în calcul în raportul final. În concluzie, aproape 30% din piața publicității stradale o deține Andrei Jicol, fondatorul companiilor menționate mai sus.

În contrast, urmează companiile care deţin o pondere semnificativ mai mică, de până la 10% din publicitatea stradală: Standart – 57 de autorizații, Art Market – 56 de autorizații, Cașalot – 54 de autorizații, Epa Media – 20 de autorizații, Neorama și Aquarelle câte 15 autorizații.

Dacă e să ne luăm după rapoartele oficiale cu privire la piața „publicității de exterior”, perfectate de Direcția arhitectură – statisticile arată că nu există nici o discriminare. În ceea ce privește acuzațiile de favorizare a anumitor companii, atunci, dacă anterior se mai întâmplau asemenea lucruri,  apoi după aprobarea noului concept și a regulamentului privind plasarea publicității de exterior, acest lucru va deveni imposibil. Culmea e că cel care strigă cel mai mult despre existența unui monopol pe piața publicitară și cere ordine, tot el este și cel mai dezinteresat ca Primăria să aplice niște acte regulatorii. Iată de ce.

E un lucru știut că din 2009 încoace, antreprenorul Andrei Jicol, care deține cinci companii de prestare a serviciilor de publicitate a oferit spațiu de promovare mai multor partide politice. Oameni din anturajul acestuia spun că acesta își punea la dispoziție panourile publicitare din Chișinău în calitate de cadouri electorale neimpozitate, în schimbul protecției politice și permisiunii de a activa fără control. Numele acestuia apare chiar și în raportul financiar de cheltuieli al unuia dintre candidații la alegerile prezidențiale de anul trecut. Mai mult, oamenii vorbesc și despre existența unei înțelegeri de cartel între pretorii de sector din municipiul Chișinău și Jicol.

Astfel, se lasă impresia că situația incertă din acest moment convine cel mai mult antreprenorului Andrei Jicol, care, deținând monopolul pieței publicitare dictează reguli și încasează venituri colosale din rețeaua de panouri pe care le deține prin parteneri, fie prin persoane interpuse.