În interesul siguranței rutiere în Uniunea Europeană, Bruxelles-ul a propus schimbarea sistemului de examinare pentru obținerea permisului de conducere. Vârsta minimă pentru o astfel de procedură ar urma să fie de 17 ani.
Cei care o vor trece cu succes vor avea o perioadă de probă de doi ani, în care nu va fi permis să conducă singuri și sub influența chiar și a celei mai mici cantități de alcool, relatează euronews.com
„De asemenea, vrem să clarificăm ce trebuie să facă șoferii pentru a obține un permis. Propunem ca examenele de conducere să acorde mai multă atenție factorilor de risc și percepției pericolului”, a declarat Adina Veljan, comisarul european pentru transporturi.
Anul trecut, peste 20.000 de persoane au murit în accidente rutiere în UE, 40% dintre acestea implicând șoferi cu vârste sub 30 de ani. Bruxelles-ul a stabilit ca obiectiv reducerea numărului de accidente mortale la zero până în 2050.
Inițiativa a fost salutată de Martin Filzen de la Asociația Automobil Cluburilor Europene.
„Un exemplu pozitiv: Austria desfășoară un test în mai multe etape pentru șoferii începători. Putem vedea din statistici că, în consecință, tot mai multe persoane eșuează la acest test din cauza greșelilor lor. Dacă și alte țări membre ar verifica amănunțit modul în care o persoană cunoaște regulile și a învățat să conducă, s-ar îmbunătăți siguranța rutieră. Pentru că șoferii începători sunt șoferii viitorului”, a precizat acesta.
O altă parte esențială a inițiativei Bruxelles-ului este ca toate capitalele UE să coopereze în combaterea încălcărilor rutiere comise de șoferii străini.
Potrivit Comisiei Europene, milioane de astfel de infracțiuni rămân nepedepsite, deoarece nu pot fi identificate și aplicate în mod corespunzător. Comisia Europeană ar dori să introducă o interdicție de conducere la nivel național pentru cei care îi pun în pericol pe ceilalți pe șosele, cum ar fi depășirea vitezei cu mai mult de 50 km/oră.
„Dacă cineva conduce atât de periculos încât un stat membru consideră că este potrivit să îi retragă permisul de conducere, acea persoană nu ar trebui să aibă voie să conducă în altă țară din UE”, a explicat Adina Veljan.
De asemenea, Comisia Europeană pledează pentru introducerea unui permis de conducere digital unic pentru întreaga UE. Dar pentru ca aceste schimbări să aibă loc, executivul trebuie să ajungă mai întâi la un acord cu statele membre și cu Parlamentul European.