Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Dan Perciun, este audiat în plenul Parlamentului cu privire la situația instituțiilor de învățământ în contextul reorganizării sistemului educațional.
Dan Perciun a vorbit despre câteva probleme esenţiale care există în domeniul educaţiei şi de asemenea a propus câteva soluţii care le are Ministerul Educaţiei ce urmează să fie implementate în anul 2024.
El a mai prezentat şi rezultatele generale la o testare internaţională care se numeşte PISA.
„Pe 5 decembrie au fost publicate rezultatele pentru evaluarea din 2022. Aceste rezultate sunt cu adevărat îngrijorătoare, pentru că demonstrează un lucru pe care noi îl cunoşteam, rezultatele sunt pe alocuri similare cu care au fost în anii precendenţi, dar sunt rezultate mai slabe. Motivul acestor rezultate, în primul rând, este criza pandemică, deşi toată lumea avea aşteptări mari de la educaţia online, dar s-a dovedit că totuşi nu produce rezultate şi majoritatea absolută a ţărilor au înregistrat rezultate mai mici în anul 2022 decât au făcut-o în anul 2018”, a declarat Perciun.
Un potenţial enorm pe care îl putem valorifica pentru a creşte rezultatele elevilor, dar sunt şi nişte provocări foarte mari. Situaţia la moment nu este una simplă, este inclusiv consecinţa insistenţei pe parcursul multor ani de a ţine copii captivi, prizonieri, în şcoli mici, unde există un deficit acut de cadre didactice, unde un profesor predă 3-4 discipline, unde nu există o bază tehnico-materială pe măsură, chiar dacă, deseori, la o distanţă de 20 de minute există o şcoală unde acolo acel copil ar putea pe deplin să-şi realizeze potenţialul.
Ministerul Educaţiei vede următoarele soluţii care pot fi implementate.
– să le oferim copiilor şi părinţilor care vor să meargă la o şcoală mai bună, oportunitatea.
Astfel, urmează prin programul şcoală-model, să fie investite în 35 de instituţii la nivel raional, câte una în fiecare raion, din rândul instituţilor mari, mai au capacitatea de a acomoda copii, asemenea instituţii sunt 40 la nivelul ţării.
„Noi deja am identificat resursele pentru primele 10 instituţii de învăţământ care urmează să fie renovate, 20 de milioane de euro, vom investi în anul următor şi în 2025 în aceste instituţii de învăţământ. Suntem în plin proces de identificare a încă 50 de milioane de euro pentru a fi renovate şi cele 25 de instituţii, asta înseamnă reparaţii capitale, deplină, echipare, dotare la standarte europene, renovarea terenurilor de sport, amenajarea curţilor etc.”, a mai adăugat Perciun.
De asemenea, va fi creată o alocaţie specială pentru părinţii care au copii în şcoli cu mai puţin de 50 de elevi.