Comunicarea politică a partidelor s-a schimbat și evoluat în ultima perioadă datorită dezvoltării tehnologiilor informaționale. În Moldova, nu putem vorbi despre un progres în acest sens, din cauza lipsei de experiență practică din partea politicienilor care mai degrabă se consideră conservatiști în acest domeniu. Anume din cauza conservatismului, comunicarea are loc doar într-o singură direcție de la partid, către alegător.
1. Greșeala inițială care o putem observa la acest capitol este că, partidele nu cunosc cu cine comunică. Nu cunosc ce doresc alegătorii să audă și nu cunosc care este reacția adevărată la mesajul lor. Metoda greșită de comunicare a creat două lumi paralele: lumea văzută de politicieni și partide și lumea văzută de electorat.
Specificul acestei probleme a fost creat încă până la apariția internetului și a tehnologiilor avansate. Problema este că electoratul în comunicarea cu politicienii nu este sincer și nu își exprimă viziunea reală dacă aceasta vine în contradicție cu cea a partidului. Politicienii din Moldova, nu sunt văzuți ca slugi ai poporului care sunt la fel ca si ceilalți oameni. Din greșeală, ei sunt văzuți mai deștepți, mai experimentați și din această cauză, lumea nu prea merge la contact cu politicienii care și-au creat o imaginea impunătoare și distantă față de cetățeni.
2. Politicienii se cred cei mai experimentați, mai ales cei care sunt în politică deja mai mult de două campanii electorale. Nu prea știu să asculte, iar în timp ce comunică evită temele incomode și le aleg doar pe cele în care se pricep cel mai bine și care îi favorizează ca imagine.
Răspunsurile politicianului la întrebări simple, permanent vor fi sofisticate și neânțelese pentru cetățeni. La întrebarea: Cât va fi 2+2? răspunsul unui politician ce nu se pricepe în matematică va fi următorul: Știți, această întrebare permanent era ridicată de mai mulți politicieni și mai mulți oameni care nu cunosc realitatea. Realitatea e simplă, important e să știi cum să obții reformele în agricultură. Reforma fundamentală a agriculturii va rezolva toate problemele care azi le avem și 2+2 și 4*4 – asta sunt cifre, dar reforma agriculturii înseamnă: cartof, pâine, ulei, ceapă…
3. A treia problemă este mai degrabă una de nivel tehnic. În Moldova se folosesc parțial tehnologiile simple legate de rețelele de socializare. Deși, acestea presupun de fapt un feedback între comunicatori, lipsa de dorință și experiență a creat comunicarea într-o singură direcție, de la politicieni la electorat.
Unele partide mai mari au încercat folosirea dashboard-ului politic, bazat pe celule politice. Folosirea celulelor politice în Moldova a fost încercat practic de fiecare al doilea partid. Platforma dashboard electronic, de fiecare al treilea partid. Și nici unul, nu a obținut succes, din cauza lipsei unui scop concret și a înțelegerii despre cum funcționează acestea, și cum ar trebui să fie utilizate pentru a aduce beneficii.
În Moldova, această metodă a venit din SUA și Marea Britanie unde cu succes este aplicată și economisește partidelor timp si câteva sute de mii de euro prin crearea unei comunicări eficiente, analize automatizate și existența feed-back-ului eficient între politicieni și electorat.
Săptămână aceasta mă voi întâlni cu mai mulți experți în tehnologii politice pentru a afla cum poate fi aplicată și dacă există vreo șansă de avea o comunicare eficientă între politicieni și electorat? Prin cine face comunicare partidul? De ce clasa politică din Moldova, nu acceptă modernizarea comunicării. Și de ce, comunicare politicienilor s-a transformat într-un show politic, în Republica Moldova?
Autor: Mariana Buciuceanu