Calea Ferată a Moldovei (CFM) a fost delapidată în ultimul deceniu de peste 1,5 miliarde de lei. Întreprinderea se află acum în prag de faliment, iar statul trebuie să ia măsuri urgente pentru a salva ”coloana vertebrală a economiei”. Concluziile se conțin în raportul comisiei de anchetă care a fost creată în Parlament la inițiativa fracțiunii PSRM.

Președintele comisiei, Oleg Lipski, a declarat plenului că declinul acestei întreprinderi strategice ale statului a început din anul 2010. Din cauza administrării defectuoase, milioanelor investite în vânt, cheltuielilor nejustificate, schemelor ilicite, contractelor dubioase și licitațiilor trucate, CFM a fost adusă în prag de prăbușire.

Deputatul a prezentat și câteva cifre care dovedesc că administrațiile care s-au schimbat în ultimii zece ani la această instituție au acționat în detrimentul companiei și a statului. Astfel, prejudiciile din cauza utilizării ineficiente a combustibilului doar în doi ani se ridică la 23 de milioane de lei. Din cauza obiectelor nefinisate compania a pierdut 64 de milioane de lei.

Lucrările lăsate de izbeliște pe tronsonul de cale ferată Cahul-Giugiulești au adus pierderi de 502 milioane de lei.

Cheltuieli neîntemeiate – 20 de milioane de lei; casări dubioase – 1,5 milioane de lei de lei; cazuri de administrare eficientă – 59 de milioane de lei; contracte dubioase – prejudicii de 25 de milioane de lei, transport fără bilete – peste 132 de milioane de lei. De asemenea, CFM a trebuit să achite diferite penalități de 10,5 milioane de lei.

Totodată, din cele cinci locomotive reparate în România, pentru care statul a achitat 8 milioane de lei, trei ”stau sub gard”.

”Au fost cumpărate două mașini pentru a instala traverse pe calea ferată. Aproape un milion de euro. Mașinile nu lucrează, taie iarbă și crengi, ele nu instalează traverse. Oamenii cară aceste traverse care au peste 300 de kg, iar mașinile special procurate pentru aceasta se folosesc pentru a cosi iarba. În total, putem spune că CFM în 10 ani a fost delapidată de peste 1,5 miliarde de lei. Dar aceasta este o cifră optimistă”, a declarat Lipski.

Președintele comisiei de anchetă a menționat că de la 12 mii de angajați, în 2010, în prezent CFM a rămas cu 6 mii de lucrători.

Deputatul a mai declarat că nicio persoană cu funcție de răspundere de la CFM nu a fost condamnată. În toată această perioadă doar 6 mașiniști și-au primit pedepsele pentru furt de motorină.

În raportul său, Comisia de anchetă a venit și cu un șir de recomandări către Guvern și Procuratura Generală.