Tarifele anunțate de administrația Trump – de 25% pentru bunurile importate din Canada și Mexic și de 10% pentru produsele din China – sunt așteptate să aibă un impact semnificativ asupra industriei auto globale.

Pentru luni de zile, producătorii auto au adoptat o strategie de „așteptare și observare” în fața amenințărilor tarifare, însă acum sunt nevoiți să pună în aplicare planuri de rezervă pentru a compensa costurile suplimentare în următoarele săptămâni și luni.

Impact major asupra industriei auto

Tarifele impuse importurilor din Mexic vor avea cel mai mare impact asupra industriei auto, urmate de cele din Canada și, într-o măsură mai mică, de cele din China, în funcție de producător.

Orice acțiune tarifară trebuie urmată de o renegociere a acordului United States-Mexico-Canada Agreement (USMCA) și de o revizuire completă a regimului comercial corporativ, care a afectat clasa muncitoare din SUA și la nivel global”, a declarat Shawn Fain, președintele sindicatului United Auto Workers, într-un comunicat.

Reacțiile marilor producători auto

Companii mari, precum General Motors și alți producători auto de top, nu au oferit comentarii oficiale imediat după anunțul tarifelor. Ford a refuzat să comenteze, în timp ce Honda a emis o declarație generală: „Comerțul auto în America de Nord este esențial pentru succesul global al Honda și așteptăm o soluție rapidă care să ofere claritate și stabilitate în întreaga regiune.

Deși marii producători auto au fabrici în SUA, aceștia depind semnificativ de importurile din Mexic pentru a satisface cerințele consumatorilor americani. Aproape toate companiile auto care operează în SUA au cel puțin o fabrică în Mexic, inclusiv cei șase producători de top, care au reprezentat peste 70% din vânzările auto din SUA în 2024.

Creșteri de prețuri și scădere a cererii?

Tarifele sunt taxe aplicate importurilor, iar companiile care aduc bunuri din străinătate vor trebui să plătească aceste taxe. Există temeri că aceste costuri vor fi transferate către consumatori, ceea ce ar putea duce la scumpirea vehiculelor și o posibilă scădere a cererii. Producătorii auto care, timp de decenii, au produs fără taxe vamale în Canada și Mexic, ar putea pierde miliarde de dolari din cauza noilor măsuri impuse de administrația Trump.

Impact devastator asupra industriei auto globale

Experții avertizează că noile tarife ar putea afecta grav industria auto globală, reducând profitabilitatea producătorilor care depind de lanțurile de aprovizionare din America de Nord. „Indiferent de momentul aplicării, aceste tarife vor avea un impact masiv asupra industriei auto”, arată un raport al S&P Global Mobility. Potrivit acestuia, „niciun producător auto sau furnizor care operează în America de Nord nu va fi imun la aceste măsuri.”

Costuri uriașe pentru producători

Conform estimărilor de la Wells Fargo, tarifele de 25% asupra importurilor din Mexic și Canada ar putea costa producătorii auto din Detroit miliarde de dolari anual. În funcție de procentul tarifar aplicat, costul total estimat pentru GM, Ford și Stellantis este:

  • Tarif de 5% – cost total estimat: 13 miliarde dolari
  • Tarif de 10% – cost total estimat: 25 miliarde dolari
  • Tarif de 25% – cost total estimat: 56 miliarde dolari.

Pe măsură ce administrația Trump implementează această strategie comercială, industria auto se pregătește pentru un viitor incert, în care costurile de producție și prețurile pentru consumatori ar putea crește considerabil.

ABONEAZĂ-TE LA CANALUL NOSTRU DE TELEGRAM SUBIECTUL ZILEI!