Inginerii de la centrul de control se aşteaptă să piardă marţi contactul cu modulul privat american Odysseus aflat pe Lună, ceea ce va întrerupe misiunea la cinci zile după aselenizarea dispozitivului pe o laterală, a anunţat luni compania constructoare Intuitive Machines.
Rămâne de văzut ce cantitate de date ştiinţifice riscă să fie pierdută ca urmare a scurtării duratei de viaţă a modulului Odysseus, care, conform estimărilor anterioare ale companiei şi ale celui mai mare client al său, agenţia spaţială americană NASA, ar fi trebuit să opereze pe Lună între şapte şi zece zile.
Declaraţia companiei privind încheierea prematură a misiunii a survenit primirii unor noi detalii cu privire la testarea comenzilor rapide şi a erorilor umane care au condus la o defecţiune în zbor a dispozitivelor de telemetrie cu laser ale modulului, înainte de aselenizarea acestuia, joia trecută, lângă polul sudic al Lunii.
NASA suferă un nou eşec colosal pe Lună: ‘A fost o eroare umană!’
Un oficial din cadrul Intuitive Machines a declarat că pierderea telemetrului a rezultat din decizia companiei de a renunţa la o testare a sistemului laser pentru a economisi timp şi bani, în timpul verificărilor care au precedat lansarea Odysseus, la Centrul Spaţial Kennedy al NASA din statul american Florida.
“Au fost, cu siguranţă, lucruri pe care le-am fi putut face pentru a-l testa şi a-l declanşa. Ar fi consumat foarte mult timp şi ar fi fost foarte costisitor”, a declarat Mike Hansen, şeful sistemelor de navigaţie din cadrul companiei, într-un interviu acordat sâmbătă pentru Reuters. “Aşadar, a fost un risc la nivel de companie, pe care ni l-am asumat”, a precizat el.
Vineri, Intuitive Machines a dezvăluit că telemetrele cu laser – concepute pentru a furniza date privind altitudinea şi viteza către sistemul autonom de navigaţie al lui Odysseus – erau inoperabile, deoarece inginerii companiei au omis să deblocheze comutatorul de siguranţă al laserelor înainte de lansarea de la 15 februarie. Acest comutator nu poate fi dezactivat decât manual.
NASA suferă un nou eşec colosal pe Lună: ‘A fost o eroare umană!’
Defecţiunea dispozitivului de telemetrie, detectată cu doar câteva ore înainte de coborârea finală, i-a forţat pe controlorii de zbor să-l trimită pe Odysseus pe o orbită lunară suplimentară, în timp ce au căutat o soluţie pentru evitarea unei aselenizări catastrofale.
Hansen, inginerul care a creat “patch-ul” software ce a rezolvat problema, a declarat că urmează să se stabilească dacă improvizaţia utilizată, care a implicat un sistem experimental furnizat de NASA de la bordul modulului, ar fi putut reprezenta un factor ce a condus la aselenizarea pe o laterală.
Imaginile surprinse recent de sonda spaţială Lunar Reconnaissance Orbiter a NASA îl prezintă pe Odysseus drept o pată minusculă pe suprafaţa Lunii, la 1,5 kilometri distanţă de locul prevăzut pentru aselenizarea controlată, în apropierea unui crater numit Malapert A.
Intuitive Machines a dat publicităţii, de asemenea, imaginile pe care Odysseus le-a surprins în timpul coborârii sale pe Lună.
Compania a anunţat vineri, în timpul primului său briefing de presă după aselenizare, că unul dintre cele şase picioare ale modulului a ajuns pe o suprafaţă neuniformă la coborârea finală, iar Odysseus s-a înclinat în lateral, aparent sprijinit de o rocă.
Directorii Intuitive Machines au speculat că viteza de înaintare a modulului în timpul aselenizării, de aproximativ de două ori mai rapidă decât se preconizase, ar fi putut reprezenta o cauză a poziţiei finale înclinate.
NASA suferă un nou eşec colosal pe Lună: ‘A fost o eroare umană!’
Poziţia înclinată a Odysseus a limitat în mod substanţial expunerea panourilor sale solare la lumina Soarelui, necesară pentru reîncărcarea bateriilor. În plus, două dintre antenele sale erau îndreptate spre sol, împiedicând comunicarea cu modulul, a declarat compania vineri.
Directorii Intuitive Machines au precizat că echipele de ingineri vor avea nevoie de mai mult timp pentru a evalua modul în care va fi afectată misiunea în ansamblu.
Într-o actualizare publicată online luni, compania cu sediul în Houston a declarat: “Controlorii de zbor intenţionează să colecteze date până când panourile solare ale modulului nu mai sunt expuse la lumină. Pe baza poziţionării Pământului şi a Lunii, estimăm o continuare a comunicării între controlorii de zbor şi Odysseus până marţi dimineaţă”, la cinci zile după aselenizare.
NASA, care are mai multe instrumente de cercetare la bordul modulului, a declarat că acele încărcături utile au fost proiectate să funcţioneze timp de şapte zile cu energie solară, înainte ca Soarele să apună peste locul de aselenizare de la polul sudic al Lunii.
Acţiunile Intuitive Machines au scăzut luni cu 35%.
NASA suferă un nou eşec colosal pe Lună: ‘A fost o eroare umană!’
În pofida acestei asolizări, Odysseus a devenit prima navă spaţială americană care reuşeşte o aselenizare după ultima misiune Apollo cu echipaj uman a NASA, care i-a adus pe Lună pe astronauţii Gene Cernan şi Harrison Schmitt în 1972.
A fost, de asemenea, prima aselenizare realizată vreodată de un vehicul spaţial fabricat şi operat de o companie privată şi prima în cadrul programului Artemis al NASA, care îşi propune să readucă astronauţii pe satelitul natural al Pământului în acest deceniu.
Intuitive Machines a declarat că a cheltuit aproximativ 100 de milioane de dolari pentru modulul de aselenizare şi a primit 118 milioane de dolari de la agenţia spaţială americană, în cadrul Commercial Lunar Payload Services (CLPS), un program al NASA cu buget redus pentru stimularea zborurilor către Lună realizate de companii private.