NASA și Lockheed Martin Skunk Works au prezentat recent un nou avion supersonic denumit X-59. Acest aparat de zbor se remarcă prin capacitatea sa de a fi mult mai silențios decât predecesorii săi, reprezentând un pas important în direcția zborului supersonic comercial, scrie The Economic Times.
Se așteaptă ca X-59 să zboare cu o viteză de 1,4 ori mai mare decât viteza sunetului, adică 1.488 de kilometri pe oră. Inginerii din spatele modelului X-59 au făcut câteva alegeri importante de proiectare pentru a reduce zgomotul. Botul avionului este subțire și reprezintă aproximativ o treime din lungimea totală a aeronavei.
Acest design ajută la minimizarea undelor de șoc care creează de obicei un bum sonic puternic atunci când un avion supersonic se deplasează prin aer. În plus, cabina de pilotaj este situată în mijlocul avionului și nu există ferestre orientate spre direcția de deplasare, ceea ce reduce și mai mult zgomotul.
Pam Melroy, administratorul adjunct al NASA, a subliniat importanța acestor caracteristici de proiectare. Ea a explicat că nu numai că X-59 promite să fie mai silențios, dar reprezintă și un progres semnificativ în tehnologia aviatică.
Primul său zbor în 2024
Aeronava este echipat cu un sistem de viziune externă, care folosește camere de înaltă rezoluție pentru a oferi o vedere clară pentru pilot pe un monitor de rezoluție foarte mare. X-59 este programat să efectueze primul său zbor în 2024, marcând începutul zborului supersonic silențios.
După ce va finaliza zborurile de testare, avionul va survola diferite orașe din Statele Unite pentru a colecta feedback de la public cu privire la nivelul de zgomot. Acest feedback va contribui la fundamentarea deciziilor viitoare privind zborul supersonic comercial.
Zborurile comerciale supersonice au fost interzise în SUA în ultimii 50 de ani din cauza preocupărilor legate de bubuiturile sonice puternice care pot fi auzite pe distanțe mari. Cu toate acestea, dezvoltarea modelului X-59 aduce speranța de a reintroduce zborul supersonic într-un mod mai liniștit și mai acceptabil.
David Richardson, directorul programului X-59 de la Lockheed Martin, a împărtășit faptul că testarea aeronavei este așteptată să înceapă în primăvara sau vara anului 2024. Înainte de primul zbor, vor fi efectuate verificări amănunțite de siguranță pentru a se asigura că aeronava este pe deplin operațională și aptă pentru zbor.
Dezvăluirea modelului X-59 reprezintă un pas important în urmărirea zborului comercial supersonic, care este atât avansat din punct de vedere tehnologic, cât și mai silențios.