Începând cu anul 2010, administrația Căii Ferate din Moldova, în cârdășie cu responsabilii din Guvern, au prădat această întreprindere strategică a statului, aducând-o astăzi în pragul falimentului. Acestea sunt primele concluzii ale Comisiei speciale parlamentare privind analiza situației economico-financiare de la CFM.
Președintele comisiei, deputatul PSRM Oleg Lipski, a declarat astăzi în cadrul unei conferințe de presă că aceste concluzii au fost făcute în baza informațiilor prezentate comisiei de CNA, SIS, Ministerul Finanțelor și Curea de Conturi. Deputatul a menționat că în raportul pe care îl va prezenta plenului Parlamentului vor fi indicate și numele concrete ale celor de la guvernare care se fac vinovați de situația de la CFM.
”CFM, o întreprindere strategică, coloana vertebrală a economiei naționale, de-a lungul anilor 2010 -2019 a fost deposedată de active prin diferite metode. Aici și achizițiile cu rentabilitatea vânzărilor a pieselor și materialelor până la 41%. Cine vindea aceste piese avea câștig până la 41%. Este o rentabilitate enormă, având în vedere situația financiară de la CFM. Erau cumpărate piese cu prețuri exagerate și asta a adus o daună enormă CFM. A fost cumpărată motorină la un preț mai mare decât cel de piață, au fost și furturi de motorină, pe baza la asta au fost deschise cauze penale”, a spus deputatul.
Președintele comisie de anchetă a mai declarat că, în această perioadă CFM, a fost deposedată și de alte active: terenuri de pământ și chiar porțiuni de peron.
”Peronul de pasageri prin diferite decizii judecătorești a fost luat”, a menționat Lipski.
De asemenea, comisia a stabilit că, din contul CFM a fost modernizată Uzina ”Remar” din România. Este vorba despre decizia administrației CFM și a ministrului Transporturilor de atunci de a repara cinci garnituri de tren la această întreprindere din Pașcani.
”Nu era nici studiu de fezabilitate, nici documente de proiect. Nimeni nu a calculat dacă e rentabil sau nu. S-a făcut, banii s-au dus din țară. Nimeni nu poate calcula astăzi cât în realitate a costat reparația acestor garnituri de tren. La ziua de astăzi, din 5 garnituri modernizate doar două sunt funcționale, iar trei stau cu defecte”, a declarat președintele comisiei.
Cel mai grav, începând cu anul 2015 și până în 2019, au fost puse la cale scheme prin care s-au estorcat sume enorme de bani de la CFM.
”Schemele lucrau prin casa de expediții, unde le puneau condiții că trebuie să ridice tarifele și să plătească ba cash, ba banii se trimiteau în diferite offshore-uri. Problema cea mai mare generată de hapsânia guvernării de pe vremea aceea este că noi am pierdut un foarte mare volum de tranzit a mărfurilor care veneau prin Republica Moldova. Pur și simplu clienții s-au dezis și acum multe transporturi se fac naval, pe Marea Neagră, pe Dunăre”, a menționat Lipski.
Comisia a mai stabilit că ultima lovitură care a doborât practic Calea Ferată a fost pandemia, care a dus la scăderea cu 30% a volumului de mărfuri tranzitate.
Amintim, comisia a fost creată de Parlament la începutul lunii februarie la inițiativa deputaților PSRM. Din comisie fac parte deputați din toate fracțiunile parlamentare. În termen de 60 de zile, comisia urmează să prezinte rezultatele anchetei în Parlament.