În perioada ianuarie – iunie 2016, pe piaţa serviciilor de telefonie fixă a continuat diminuarea numărului de abonaţi, a traficului de voce și a vânzărilor serviciilor respective, tendinţă care marchează această piață în ultimii trei ani. Datele statistice privind evoluţia pieței respective, publicate astăzi de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), arată că numărul de abonați a scăzut, față de finalul anului 2015, cu mai bine de 11,2 mii (- 0,9%) și a totalizat peste 1 mil. 191,2 mii, volumul total al traficului de voce s-a diminuat, comparativ cu primul semestru al anului 2015, cu 109,7 mil. minute (-10,2%) și a însumat 967,3 mil. minute, iar volumul vânzărilor de servicii – cu 41,2 mil. lei (-8,1%) şi a alcătuit peste 466,6 mil. lei.

Potrivit datelor prezentate ANRCETI de către 22 de furnizori activi de servicii de telefonie fixă, micșorarea numărului total de abonaţi a fost cauzată de diminuarea bazei de abonaţi a SA „Moldtelecom” cu 15,8 mii (- 1,5%), numărul acestora ajungând, la finele primului semestru, la 1 mil. 58,7 mii. Totodată, baza cumulată de abonaţi a celorlalți 21 de furnizori alternativi de telefonie fixă a crescut cu mai bine de 4,6 mii (+ 3,5%) şi a însumat peste 132,5 mii. În urma acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă raportată la 100 de locuitori ai republicii a scăzut cu 0,5 puncte procentuale şi a ajuns la 33,5%.

Micşorarea volumului total al traficului de voce în reţelele fixe a fost determinată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Astfel, traficul iniţiat peste hotare şi terminat în reţelele fixe din R. Moldova a scăzut cu 35%, traficul către reţelele internaţionale – cu 26%, traficul către alte reţele fixe – cu 43,7%, traficul către reţelele mobile – cu 10% și traficul de interconectare – cu 7,5%. Urmare a acestei evoluţii, traficul mediu lunar de voce per abonat s-a micșorat cu 12,9% şi a alcătuit 207 minute (trei ore și 27 minute).

Diminuarea volumului total de vânzări ale serviciilor de telefonie fixă a fost cauzată de scăderea vânzărilor realizate de majoritatea operatorilor de pe piața respectivă. Astfel, vânzările SA „Moldtelecom” au scăzut cu 25,4 mil. lei și au însumat circa 450,6 mil. lei, iar vânzările cumulative ale furnizorilor alternativi s-au micșorat cu 15,8 mil. lei și au totalizat peste 16mil. lei. În consecință, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a redus cu circa 5 lei (- 7%) şi a alcătuit 64,9 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de circa 70,2 lei, iar furnizorii alternativi – un ARPU mediu de 20,3 lei.

Specialiștii ANRCETI explică micșorarea numărului de abonaţi la serviciile de telefonie fixă și a traficului de voce în rețelele fixe prin migrarea unei părți a abonaților la serviciile voce oferite prin rețeaua Internet şi la serviciile de telefonie mobilă care sunt mai comode pentru utilizatori.

La finalul primului semestru al anului 2016, cotele de piață a operatorilor de telefonie fixă, în funcţie de cifra de afaceri, practic au rămas la nivelul anului 2015. Astfel, cota de piaţă a SA „Moldtelecom” a alcătuit 96,6%, iar cota cumulată a furnizorilor alternativi de telefonie fixă – 3,4%.